Jaarrekening

Overzicht incidentele baten en lasten

2.3 Overzicht Incidentele baten en Lasten

Het uitgangspunt is dat de structurele lasten zijn gedekt door de structurele baten. Incidentele lasten mogen gedekt worden door zowel structurele als door incidentele baten. Hierbij gaat het niet om afwijkingen ten opzichte van de raming (dat is paragraaf 2.3) maar of de aard van een last of baat eenmalig was of jaarlijks terugkerend is.
Uit onderstaande tabel blijkt dat er een groot structureel saldo is. Dit houdt niet in dat het jaarrekeningresultaat structureel van aard is, maar wel dat de resultaten voornamelijk zijn behaald op posten die een structureel karakter hebben.
Met de raad is in het verleden afgesproken dat in zowel de begroting, de eerste bestuursrapportage, de tweede bestuursrapportage en in de jaarrekening afwijkingen boven de € 25.000 worden gerapporteerd.
De notitie incidentele baten en lasten vanuit de BBV is met ingang van 2019 aangescherpt en vraagt om een specifiekere uitwerking dan in het verleden. Tevens is bij onderstaande uitwerking rekening gehouden met de handreiking verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten van de Provincie uit 2021. Onderstaand zijn in overeenstemming met alle planning en control documenten de afwijkingen boven de € 25.000 nader toegelicht.

Toelichting op de Incidentele Baten en Lasten

Hieronder volgt een korte omschrijving van de incidentele baten en lasten hoger dan € 25.000.

Incidentele baten en lasten

Begroting na wijziging

Realisatie

Begroting na wijziging mutaties reserves

Realisatie mutaties reserves

Programma

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

Lasten

Baten

DP1.1

Onderzoek asbestverwijdering

47.587

0

1.760

0

0

47.587

0

1.760

SPUK accommodatie binnensport

35.502

35.502

13.508

13.508

0

0

0

0

SPUK Venray Beweegt

0

157.714

139.113

139.113

0

0

0

0

Budgetoverheveling TOZO

351.657

0

0

0

0

351.657

0

0

Coronabijdrage zwemmen

68.921

68.921

341.347

341.347

0

0

0

0

Coronabijdrage TONK

95.000

0

93.440

0

0

0

0

0

Budgetoverheveling implementatie werkplein

39.000

0

17.700

0

0

39.000

0

17.700

Beëindiging werkplein

1.843.343

707.105

1.728.467

707.105

0

0

0

0

Budgetoverheveling Masterplan Brukske

134.964

58.541

11.102

5.551

0

76.423

0

5.551

Coronasteun wijks- en dorpscentra

200.000

0

144.350

0

0

0

0

0

Budgetoverheveling sociaal-cultureelwerk

40.000

0

20.000

0

0

40.000

0

0

Coronagelden WMO

147.953

0

44.941

0

0

0

0

0

Budgetoverheveling transformatiefonds

1.227.684

0

664.928

4.375

0

1.227.684

0

660.553

Budgetoverheveling wet inburgering

0

0

0

0

50.000

70.000

50.000

70.000

Budgetoverheveling WMO

0

0

0

0

0

38.293

0

25.000

Coronagelden jeugd

25.027

0

52.967

0

0

0

0

0

Huurlasten MFC Brukske

0

0

0

0

0

27.966

0

27.966

Project schoon door de poort

0

0

0

0

0

28.628

0

28.628

Coronagelden overig

697.945

0

0

0

0

157.501

0

157.501

Mutaties <25.000 euro

22.002

0

0

0

12.240

39.978

0

27.738

DP1.2

Budgetoverheveling huisvesting primair onderwijs

-72.936

0

11.572

0

0

118.942

0

71.322

Budgetoverheveling accommodatie buitensport

74.014

0

50.813

0

0

72.948

0

53.943

Subsidie overige gronden stadsontwikkeling

295.000

295.000

295.000

295.000

0

0

0

0

Grondverkoop

0

82.930

0

114.625

0

0

0

0

Coronagelden overig

71.983

0

0

0

0

58.852

0

58.852

Mutaties <25.000 euro

45.275

24.205

0

0

0

21.000

0

0

DP1.3

Budgetoverheveling Gebiedsgericht werken

64.545

0

19.958

0

0

64.545

0

19.958

Kerkenvisie

25.000

0

21.450

0

25.000

0

25.000

0

DP1.4

Coronagelden cultuur

90.000

-156.596

70.800

146.168

0

0

0

0

Kunstwerk Ooijen-Wanssum

106.100

0

105.410

0

0

106.100

0

105.410

Eindrapportage Borggraaf

40.000

0

40.900

0

0

0

0

0

Coronagelden overig

69.845

0

0

0

0

278.532

0

278.532

Mutaties <25.000 euro

0

0

0

0

0

23.827

0

23.827

DP2.1

Budgetoverheveling ruimtelijk beleid

50.000

0

0

0

0

50.000

0

0

Uitvoeringsprogramma maasgaard

204.295

0

172.367

0

0

204.295

0

172.367

Masterplan de Hulst I

0

0

0

0

72.698

72.698

0

0

Implementatie omgevingswet

278.512

0

462.243

0

0

0

0

0

Uitvoeringsprogramma arbeidsmigranten

104.650

104.650

104.650

104.650

0

0

0

0

Overige kosten volkshuisvesting

49.000

0

10.008

0

40.000

0

53.316

0

Anterieure overeenkomsten

0

165.369

0

175.369

165.369

0

175.369

0

Mutaties <25.000 euro

0

11.000

0

3.566

0

0

0

0

DP2.2

Implementatie omgevingswet

64.512

0

76.608

0

0

0

0

0

Ontbinding samenwerking handhaving

0

216.845

0

268.658

216.845

0

216.845

0

Mutaties <25.000 euro

3.485

0

0

0

0

0

0

0

DP2.3

Integraal veiligheidsbeleid

90.962

65.962

176.572

75.638

0

25.000

0

25.000

Brandweerkazerne

0

0

0

0

0

50.000

0

26.175

Corona terrassen

0

0

0

0

0

56.801

0

56.801

Hoogwater

94.659

53.092

94.255

53.092

0

0

0

0

Coronagelden overig

24.985

0

0

0

0

24.985

0

24.985

Mutaties <25.000 euro

47.634

47.634

8.579

14.089

0

0

0

0

DP2.4

Egalisatiereserve bossen

0

0

0

0

159

0

143.370

0

Transitie Landelijk Gebied

-3.882

8.333

905

8.333

153.055

209.024

148.245

209.024

DP3.2

Controle coronatoegangsbewijzen

109.265

109.265

9.405

9.405

0

0

0

0

Grondexploitatie

-181.009

750.244

-460.304

1.026.091

1.275.473

344.215

1.443.824

-42.571

Subsidie herstel- en stimuleringsfonds corona

75.000

0

54.238

0

0

0

0

0

Economische ontwikkeling

89.950

0

36.785

0

0

89.950

0

36.785

Mutaties <25.000 euro

20.470

0

39.522

0

0

20.470

0

20.471

DP3.3

Stimuleringsregeling centrum

255.000

0

34.195

0

0

130.000

0

0

De Brier

47.010

0

0

0

0

47.010

0

0

Centrumvisie

0

0

0

0

0

170.200

0

60.814

Herontwikkeling Gouden Leeuw

38.348

0

25.468

0

0

38.348

0

25.468

DP3.4

Wegen, straten en pleinen

0

0

0

0

248.393

50.000

248.393

23.470

Parkeren

0

0

0

0

0

60.119

0

60.119

Mutaties <25.000 euro

-605

0

10.276

0

605

0

605

0

DP4.1

Bestuurlijke samenwerking

1.314.055

0

1.276.472

0

0

1.314.055

0

1.276.472

Bestuursondersteuning raad

53.981

0

69.431

0

0

0

0

0

Implementatie omgevingswet

-135.057

0

93.885

0

0

265.967

0

242.173

Mutaties <25.000 euro

0

0

0

0

0

17.431

0

17.431

DP4.2

Budgetoverheveling energietransitie

40.000

0

59.227

0

80.000

120.000

80.000

115.127

Regeling reductie energieverbruik

181.788

181.788

38.940

38.940

0

0

0

0

Windpark Venray

37.600

0

37.601

0

0

15.038

0

15.038

Mutaties <25.000 euro

20.660

20.660

29.000

20.660

0

0

0

0

DP4.3

Bestuurlijke samenwerking

0

0

0

0

78.028

0

78.028

0

Organisatie Ontwikkel Budget

494.459

0

494.459

0

0

704.459

0

704.459

Accommodatie gemeentehuis

0

0

0

0

0

100.000

0

100.000

Budgetoverheveling informatiebeveiliging

60.000

0

15.795

0

60.000

0

15.795

Project EHRM/WNRA

97.295

0

112.396

0

0

97.295

0

15.396

Budgetoverheveling software

58.803

0

0

0

0

58.803

0

58.803

Budgetoverheveling basisregistratie personen

100.000

0

0

0

0

100.000

0

100.000

Regionale samenwerking

0

0

0

0

0

87.584

0

22.415

Thuiswerkvergoeding

90.000

0

88.246

0

0

90.000

0

88.246

DP4.4

Invorderingsrente

44.297

0

44.297

0

0

0

0

0

Onvoorzien

0

0

0

0

2.758.214

2.539.431

0

0

Beleggingen

0

0

0

0

-24.025

0

-36.343

0

Budgetoverheveling WOZ project gebruiksoppervlak

60.394

0

60.394

0

0

125.394

0

125.394

Corona reclamebelasting

0

0

0

0

0

125.489

0

125.489

Boventallig en voormalig personeel

0

0

0

0

0

700.162

0

418.357

Rente inkomsten

0

0

0

0

166.436

0

168.825

0

Vennootschapsbelasting

0

0

0

0

0

50.000

0

0

Gemeentegaranties

0

98.926

0

0

98.916

0

98.916

0

Coronagelden overig

137.991

0

0

0

0

80.152

0

80.152

DP5.1

Mutaties van reserve naar reserve

0

0

0

0

3.274.119

3.274.119

3.274.119

3.274.119

Totaal saldo van incidentele baten en lasten

9.903.917

3.107.089

7.165.441

3.565.283

8.691.525

14.457.957

6.168.511

9.128.015

Programma 1 Leven

Deelprogramma 1.1 Breed Sociaal Domein
Onderzoek asbestverwijdering
Dit betreft de budgetoverheveling van 2020 naar 2021. Deze is ingezet voor asbestsanering.

SPUK accommodatie binnensport
Het ontvangen budget van de regeling specifieke uitkering (SPUK) accommodatie binnensport is beperkt ingezet. De uitgaven betreffen structurele kosten.

SPUK Venray Beweegt

Het incidentele budget van de regeling specifieke uitkering (SPUK) Venray beweegt.
Omdat deze SPUK uitkering een duidelijke en onvoorwaardelijke einddatum heeft zijn deze baten en lasten aangemerkt als incidenteel.

Budget overheveling TOZO

Een van de maatregelen van het kabinet is om ondernemers te ondersteunen tijdens de coronacrisis genaamd de Tijdelijke Overbrugging Zelfstandige Ondernemers (TOZO).
Omdat de TOZO via de SISA verantwoord worden en een duidelijke en onvoorwaardelijke einddatum heeft zijn deze baten en lasten aangemerkt als incidenteel.

Coronabijdrage zwemmen

Zwembaden en ijsbanen zijn een onmisbaar onderdeel van de Nederlandse sportinfrastructuur. Gemeenten en exploitanten van deze accommodaties hebben er het afgelopen jaar alles aan gedaan om deze accommodaties open te houden. Vanwege de coronamaatregelen was dit economisch niet rendabel, maar het was maatschappelijk wel zeer wenselijk. Om de financiële gevolgen te verzachten is er voor 2020 + 2021 via een specifieke Uitkering IJsbanen en Zwembaden geld beschikbaar gesteld. Deze SPUK regeling wordt via de SISA verantwoord en heeft een duidelijke en onvoorwaardelijke einddatum. Daarom zijn deze baten en lasten aangemerkt als incidenteel.

Coronabijdrage TONK

Dit betreft de tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (Tonk). De TONK-regeling is er voor huishoudens die er door de coronacrisis aanzienlijk in inkomen op achteruit zijn gegaan, waardoor zij vaste lasten als hypotheek of huur niet meer kunnen betalen.
Lasten hangen samen met incidentele rijksmiddelen (coronagelden) en hebben daardoor een incidenteel karakter.  

Budgetoverheveling implementatie werkplein

Dit betreft de budgetoverheveling van 2020 naar 2021. Deze is ingezet voor de implementatie kosten voor het werkplein. Budgetoverheveling is incidenteel conform antwoord commissie BBV.

Beëindiging werkplein

Eenmalige lasten en baten inzake het terugbrengen van het werkplein naar Venray. De beëindigingsovereenkomst Werkplein heeft een duidelijke en onvoorwaardelijke einddatum. Daarom zijn deze baten en lasten aangemerkt als incidenteel.

Budgetoverheveling Masterplan Brukske

Dit betreft de budgetoverheveling van 2020 naar 2021 van de middelen voor het sociaal activeringsprogramma Brukske uit het Masterplan Brukske. Deze middelen zijn als incidenteel aangemerkt omdat het een budgetoverheveling uit voorgaand jaar betreft.  Tevens is hier sprake van incidentele dekking uit een reserve.
Coronasteun wijks- en dorpscentra
Dit betreft subsidie coronasteun aan wijk- en dorpscentra.
Lasten hangen samen met incidentele rijksmiddelen (Corona-gelden) en hebben daardoor een incidenteel karakter.

Budgetoverheveling sociaal-cultureel werk

Herstelregeling culturele infrastructuur.
Lasten hangen samen met incidentele rijksmiddelen (coronagelden) en hebben daardoor een incidenteel karakter.  

Coronagelden WMO
Het betreft activiteiten in de zin van extra inzet voor ouderen en kwetsbaren.

Lasten hangen samen met incidentele rijksmiddelen (coronagelden) en hebben daardoor een incidenteel karakter.

Budgetoverheveling transformatiefonds
Dit betreft budgetoverheveling 2020 naar 2021 van regionale middelen (Transformatiebudget) die Venray beheert.
Budgetoverheveling is incidenteel conform antwoord commissie BBV.

Coronagelden jeugd

Betreft kosten in het kader van de meerkostenregeling Corona. Lasten hangen samen met incidentele rijksmiddelen (coronagelden) en hebben daardoor een incidenteel karakter.

Deelprogramma 1.2 Voorzieningen
Budgetoverheveling huisvesting primair onderwijs

Dit betreft een budgetoverheveling 2020 naar 2021 inzake huisvesting primair onderwijs. Een budgetoverheveling is een incidentele post.
Budgetoverheveling acc. Buitensport
De tijdelijke functie m.b.t. accommodatiebeheer/-beleid wordt deels gedekt uit de algemene reserve. De onttrekking is gebaseerd op de realisatie, in dezelfde verhouding als de begroting. Reservemutaties zijn in principe incidenteel.

Subsidie overige gronden stadsontwikkeling
Dit betreft de doorbetaling van provinciale IKL subsidie.

Grondverkoop

Een bezit kan slechts 1x verkocht worden. Zodoende is er altijd sprake van een incidentele opbrengst. Dit geldt ook voor grondverkoop welke over meerdere jaren verkocht worden ondanks het feit dat een opbrengst mogelijk langer dan 3 jaar geraamd kan worden.

Deelprogramma 1.3 Zelfsturing
Budgetoverheveling Gebiedsgericht werken

Dit betreft de budgetoverheveling van 2020 naar 2021 van de middelen voor de integrale wijkaanpak van Centrum-West en Henseniuskwartier. Deze middelen zijn als incidenteel aangemerkt omdat het een budgetoverheveling uit voorgaand jaar betreft. Tevens is hier sprake van incidentele dekking uit een reserve.

Kerkenvisie

Betreft de de kerkenvisie, waarvoor in de meicirculaire budget ontvangen is. Dit budget is deels overgeheveld naar 2022 omdat de uitvoering in 2021 en 2022 loopt.

Deelprogramma 1.4 Kunst en Cultuur
Coronagelden cultuur

Betreft corona bijdrage aan de schouwburg Venray en een bijdrage in het kader van de herstelregeling culturele infrastructuur en cultuur innovatiefonds Limburg. Lasten hangen samen met incidentele rijksmiddelen (coronagelden) en hebben daardoor een incidenteel karakter.

Kunstwerk Ooijen-Wanssum
Kosten betreffen de realisatie/oplevering van één kunstwerk.

Eindrapportage Borggraaf

Betreft de kosten voor een opdracht tot oplevering van een eindrapportage met duidelijke einddatum.

Programma 2 Wonen
Deelprogramma 2.1 Woningbouw

Budgetoverheveling ruimtelijk beleid
Betreft budgetoverheveling voor project Oostrumse Heide Blakt Oirlo vanuit eerdere jaren doorgeschoven projectgelden naar 2021. Budgetoverheveling is incidenteel conform antwoord commissie BBV.

Afschrijving Maasgaard
Betreft een administratieve verwerking van investeringen m.b.t. het project Maasgaard, die gedekt worden uit een reserve. Zowel investeringen als reservedekkingen zijn incidenteel.

Implementatie omgevingswet
Kosten die gemaakte worden ter voorbereiding op de uitvoering van nieuwe of gewijzigde structurele taken kunnen als incidenteel aangemerkt worden. Kosten voor de implementatie van de Omgevingswet is daarmee incidenteel. De kosten zijn verdeeld over meerdere deelprogramma's.

Uitvoeringsprogramma arbeidsmigranten
Betreft de doorbetaling van ontvangen rijksgelden (eenmalige SPUK huisvesting kwetsbare doelgroepen)

Overige kosten volkshuisvesting
Baten betreft een eenmalige provinciale subsidie. De lasten betreft uitgaven met een structureel karakter. Storting in de reserve is incidenteel.

Anterieure overeenkomsten
Betreft eenmalige inkomsten n.a.v. anterieure overeenkomsten. Anterieure overeenkomsten zijn in de basis incidenteel.

Deelprogramma 2.2 Woonomgeving

Implementatie omgevingswet
Kosten die gemaakte worden ter voorbereiding op de uitvoering van nieuwe of gewijzigde structurele taken kunnen als incidenteel aangemerkt worden. Kosten voor de implementatie van de Omgevingswet is daarmee incidenteel. De kosten zijn verdeeld over meerdere deelprogramma's.

Ontbinding samenwerking handhaving
Het betreft een eenmalige 'afkoopsom' n.a.v. de ontbinding van de samenwerking. Deze wordt in 4 termijnen betaald in de jaren 2021 t/m 2024.

Deelprogramma 2.3 Veiligheid en Handhaving

Subsidie ondermijningsgelden
Het gaat hier om een rijksbijdrage uit het ondermijningsfonds.  De bijdrage van €50.000 dient uitsluitend te worden aangewend voor het versterken van de informatiepositie op drugscriminaliteit. Subsidiebeschikkingen door het ministerie zijn incidenteel van aard.

Kosten Hoogwater
Betreft de kosten en bijdrage hoogwater, is een natuurramp, incidenteel van aard.

Deelprogramma 2.4 Natuur Landschap Plattelandsontwikkeling

Egalisatiereserve bossen
Dit betreft de egalisering van de lasten en baten van het budget bossen via de egalisatiereserve bossen. Stortingen en onttrekkingen van egalisatiereserves worden aangemerkt als incidentele lasten en baten.

Transitie Landelijk Gebied
De lasten betreft m.n. budgetoverheveling voor uitvoering van het programma Landelijk Gebied. De baten betreft eenmalige bijdragen van buurgemeenten voor gemaakte kosten voor NOVI (binnen het programma Landelijk Gebied).

Programma 3 Werken
Deelprogramma 3.2 Economische Ontwikkeling

Controle coronatoegangsbewijzen
Dit betreft een tijdelijke subsidieregeling die vanuit het Rijk beschikbaar is gesteld voor ondersteuning bij de controle op de coronatoegangspas door horecaondernemers, organisatoren van evenementen en sportverenigingen/sportaccommodaties. Omdat deze subsidieregeling een duidelijke en onvoorwaardelijke einddatum heeft zijn deze lasten en baten aangemerkt als incidenteel.

Grondexploitatie
Mutaties grondexploitaties zijn naar de aard van de raming incidenteel. De mutaties grondexploitatie hebben dus geen invloed op het structureel begrotingssaldo.

Subsidie herstel- en stimuleringsfonds corona
Dit betreft een tijdelijke subsidieregeling met als doel ondernemers, die door de coronapandemie financieel getroffen zijn, te helpen en uit te dagen om te herstellen van de coronapandemie. Omdat deze subsidieregeling een duidelijke en onvoorwaardelijke einddatum heeft zijn deze lasten aangemerkt als incidenteel.

Budgetoverheveling economische ontwikkeling
Dit betreft een budgetoverheveling van 2020 naar 2021 ter hoogte van €39.950 voor de uitvoering van de economische agenda. Budgetoverheveling is incidenteel conform antwoord commissie BBV.

Starterscentrum
Dit betreft budgetoverheveling van 2020 naar 2021 voor het starterscentrum ter hoogte van €50.000. Het starterscentrum helpt (aspirant) ondernemers. Budgetoverheveling is incidenteel conform antwoord commissie BBV.

Deelprogramma 3.3 Centrumontwikkeling en de Brier

Stimuleringsregeling centrum
Dit betreft een tijdelijke stimuleringsregeling met als doel het versnellen van de transformatie van het centrum van Venray tot een compact, compleet en comfortabel centrum.  Er zijn voor een periode van drie jaar (2021 t/m 2023) subsidies beschikbaar gesteld voor enerzijds de verhuizing van winkels naar het hoofdwinkelgebied en anderzijds de transformatie van (leegstaande) winkelpanden naar een andere functie. Omdat deze stimuleringsregeling een duidelijke en onvoorwaardelijke einddatum heeft zijn deze lasten aangemerkt als incidenteel.

De Brier

Dit betreft budgetoverheveling van 2020 naar 2021 voor de herontwikkeling bedrijventerrein De Brier. In 2021 zijn er geen kosten gemaakt en is er een aanvraag voor doorschuif naar 2022 gedaan ter hoogte van €47.010. Budgetoverheveling is incidenteel conform antwoord commissie BBV.

Centrumvisie
Dit betreft de onttrekking uit een reserve ter dekking van de lasten van de Centrumvisie. Omdat het een onttrekking aan een reserve betreft zijn deze baten aangemerkt als incidenteel.

Herontwikkeling Gouden Leeuw
Betreft budgetoverheveling voor advieskosten van herontwikkeling Gouden Leeuw (voormalig AH-pand).

Deelprogramma 3.4 Mobiliteit en Infrastructuur

Wegen, straten en pleinen
Dit betreft storting in en onttrekking uit een reserve ten behoeve van het product wegen, straten en pleinen. Omdat het mutaties van een reserve betreft zijn deze lasten en baten aangemerkt als incidenteel.

Parkeren
Dit betreft onttrekking uit een reserve ten behoeve van het product parkeren. Omdat het een onttrekking aan een reserve betreft zijn deze baten aangemerkt als incidenteel.

Programma 4 Besturen
Deelprogramma 4.1 Bestuur

Bestuurlijke samenwerking
Het betreffen de bijdragen die betrekking hebben op de regiodeal en investeringsagenda. Incidenteel omdat het projectbijdrage betreffen van projecten die niet regulier in onze begroting zijn opgenomen en eindig zijn.

Implementatiekosten omgevingswet
Kosten die gemaakte worden ter voorbereiding op de uitvoering van nieuwe of gewijzigde structurele taken kunnen als incidenteel aangemerkt worden. Kosten voor de implementatie van de Omgevingswet is daarmee incidenteel. De kosten zijn verdeeld over meerdere deelprogramma's.

Deelprogramma 4.2 Duurzaamheid

Budgetoverheveling energietransitie
Dit betreft doorschuif van budget Warmte- en energietransitie bij de 2e berap 2019 al doorgeschoven naar 2020 en 2021. Budget bestemd voor verkenning en ontwikkeling wijkaanpak. Reservemutaties en budgetoverheveling zijn incidentele posten.

Regeling reductie energieverbruik
Dit betreft een specifieke uitkering reductie energiegebruik door het Rijk toegekend. Specifieke uitkeringen zijn middelen uit de Rijkskas die onder voorwaarden worden verstrekt en zijn incidenteel van aard (SISA)

Windpark Venray
Dit betreft o.a. een budgetoverheveling van 2021 naar 2021 voor onderzoek naar de haalbaarheid van een windpark en een bijdrage van de voorbereidingskosten voor het windpark. Reservemutaties en budgetoverheveling zijn incidentele posten.

Deelprogramma 4.3 Dienstverlening en Bedrijfsvoering

Organisatie Ontwikkel Budget
Het betreft de budgetoverheveling van het Organisatie Ontwikkel Budget met de daarbij behorende reserve mutatie. Een budgetoverheveling is een incidentele post.

Bestuurlijke samenwerking
Het betreft de dekking van de regiodeal en investeringsagenda die via de algemene reserve verloopt. Reservemutaties zijn incidentele posten.

Regionale samenwerking
Het betreft de uitgaven conform de MUIP aanvraag voor de samenwerking bedrijfsvoering met de gemeente Horst aan de Maas. Het betreft een incidentele post omdat dit een reservemutatie betreft.

Budgetoverheveling WWL Hard/software
Betreft budgetoverheveling voor de implementatiekosten van een gezamenlijke software-applicatie.

Budgetoverheveling basisregistratie personen
Voor ontwikkeling van de primaire dienstverlening én een actuele en correcte Basisregistratie Personen (BRP) waren er middelen via de br overheveling restant exploitatiebudgetten overgeheveld naar 2021. Budgetoverheveling is incidenteel conform antwoord commissie BBV.

Deelprogramma 4.4 Financiën

Budgetoverheveling WOZ project gebruiksoppervlak
Dit betreft de budgetoverheveling van 2020 naar 2021 van de middelen van het WOZ-project taxeren op basis van gebruiksoppervlak. Deze middelen zijn als incidenteel aangemerkt omdat het een budgetoverheveling uit voorgaand jaar betreft. Tevens is hier sprake van incidentele dekking uit een reserve.

Corona reclamebelasting
Dit betreft de onttrekking uit een reserve ter dekking van gederfde inkomsten door het niet opleggen van reclamebelasting (voorstel uit impactanalyse en vervolgaanpak Covid-19) . Omdat het een onttrekking aan een reserve betreft zijn deze baten aangemerkt als incidenteel.

Invorderingsrente
De fiscale afwikkeling omtrent de gescheiden inzameling, sortering en/of verwerking van verpakkingsafval is landelijk aangepast op basis van een brief van de staatssecretaris van Financiën. De gemeente heeft op basis hiervan, net zoals alle andere gemeenten in het land, correcties moeten doorvoeren vanaf 2015. Over de doorgevoerde correcties is door de Belastingdienst naheffingsrente in rekening gebracht. Deze naheffingsrente is eenmalig en daarom aangemerkt als incidenteel.

Reserve mutaties

Beleggingen en rente-inkomsten
Deze twee posten dienen in samenhang bezien te worden. Het betreft daarbij stortingen in de reserve Greenport. Omdat het stortingen in een reserve betreft zijn deze aangemerkt als incidenteel.

Gemeentegarantie
Het betreft de storting van de safe-harbourpremie GWV grijs-zwart BV in de reserve Garantstelling GWV grijs-zwart BV. Omdat het een storting in een reserve betreft is deze aangemerkt als incidenteel.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 08:22:36 met de export van 06/29/2022 15:54:58