Analyse afwijkingen begroting en realisatie

Programma 4 Besturen

Programma 4 Besturen

Verschillen 2021 begroting na wijziging versus 2021 realisatie (incl. reservemutaties)

Begroting na wijziging 2021

Realisatie 2021

Verschil

Onderverdeling deelprogramma's:

DP41

BESTUUR

2.726

2.054

672

DP42

DUURZAAMHEID

521

442

79

DP43

DIENSTVERLENING EN BEDRIJFSVOERING

17.155

16.362

793

DP44

FINANCIËN

-87.296

-88.756

1.460

Resultaat

-66.894

-69.898

3.004

Verschillen groter dan €25.000 op deelprogrammaniveau worden toegelicht.

Deelprogramma 4.1 Bestuur                € 672.000 voordeel

Bestuurlijke samenwerking € 51.000 voordeel
38k betreft regiodeal en investeringsagenda 1ste tranche
Het voordeel wordt voornamelijk veroorzaakt door de lagere kosten op de regiodeal/investeringsagenda 1e tranche, doordat de provincie één van de projecten van de investeringsagenda geheel voor eigen rekening heeft genomen. Het gaat daarbij om een bedrag van € 37.500. Het resterende voordeel betreft kleinere afwijkingen.

Mut.reserve bestuurlijke samenwerking € 38.000 nadeel
Het nadeel wordt voornamelijk veroorzaakt door de lagere kosten op de regiodeal/investeringsagenda 1e tranche, dit nadeel betreft namelijk de lagere onttrekking uit de algemene reserve die hiermee samenhangt.

Griffie € 59.000 nadeel

De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.3.

Raad en raadscommissies € 58.000 voordeel
In 2020 is twee keer een extra raadsvergoeding verloond ter compensatie van het treffen van voorzieningen voor ouderdom, nabestaanden en arbeidsongeschiktheid. Standaard wordt één keer per jaar zo’n betaling verricht. Echter, in 2020 vond een nabetaling plaats voor een betaling over 2019. In de begroting over 2021 is per abuis ten onrechte ook rekening gehouden met twee betalingen.   
Daarnaast zijn de kantinekosten rond vergaderingen en bijeenkomsten van de raad en de commissies meegevallen. Als gevolg van het coronavirus zijn veel vergaderingen op digitale wijze gehouden.

College van b&w € 94.000 voordeel
Het overschot kan onder andere verklaard worden doordat er sinds juli 3 in plaats van 4 wethouders zijn.

Voormalig personeel b&w € 575.000 voordeel
Op basis van de actuariële berekeningen heeft in 2021 een vrijval plaatsgevonden van  € 324.231 ten gunste van de algemene middelen, terwijl er een storting in de voorziening was opgenomen van
€ 244.388.

Deelprogramma 4.2 Duurzaamheid               €  79.000 voordeel

Energietransitie € 47.000 voordeel
De ontvangen Rijkssubsidie voor het opstellen van de Transitievisie Warmte was onvoldoende. Het tekort is betaald uit het budget voor de energietransitie, zijnde € 8.340. In het budget was rekening gehouden met een abonnement op het Duurzaam Bouwloket (opdracht verleend in oktober 2021). Maar de inwerkingtreding heeft op zich laten wachten, waardoor de kosten ten laste komen van 2022, zijnde € 9.000. Dit geldt ook voor (een deel van) de communicatiekosten Groene Strijders en Brede Dialoog. Deze worden gefactureerd in 2022, totaal zijnde € 4.000. In verband met de coronarestricties is geen pilot in het kader van de warmtetransitie uitgevoerd, daar het de bedoeling is dit echt samen met inwoners op te pakken. Geraamd was € 20.000.

Uitv.kn duurzaamheid € 26.000 voordeel
De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.3.

Deelprogramma 4.3 Dienstverlening en Bedrijfsvoering      € 793.000 voordeel

Samenwerking BV HadM € 65.000 voordeel/Mut.res. Samenwerking BV HadM € 65.000 nadeel  
Voor de samenwerking Bedrijfsvoering zijn programmamiddelen vrijgemaakt voor de inzet van een programmamanager en trekkers van programma's HRM, KCC/BZ, F/P&C en IV in 2021 en 2022. De middelen die in 2021 niet zijn besteed zijn bedoeld voor inzet in 2022 en worden overgeheveld.  

Organisatie-ontwikkel-budget € 310.000 voordeel
Een voordeel van € 130.000 op deze kostenplaats wordt veroorzaakt doordat er i.v.m. de COVID-maatregelen in 2021 nagenoeg geen ontwikkelsessies met externe begeleiding en/of op een externe locatie voor het gehele management geweest zijn. Ook organisatie-brede opleidingen en bijeenkomsten konden veelal niet doorgaan. Daarnaast zijn fysieke sessies in het kader van participatie/zelfsturing die gepland stonden voor 2021 achterwege gebleven. Hierdoor is een groot deel van het ontwikkelbudget onbenut gebleven. Gezien de belangrijke ontwikkelingen die op stapel staan (o.a. interactieve sessies met externe partners en partijen/deskundigen) op de hierboven genoemde taakvelden, is een verzoek tot overheveling van € 130.000 gedaan, om in 2022 een inhaalslag te maken voor de doorontwikkeling van onze organisatie.

Het resterende voordeel maakt onderdeel uit van de afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.3.

Restaurant € 84.000 voordeel

Omwille van Corona heeft de Gemeente in 2021 niet de budgetten uitgeput gerelateerd aan het inkopen van cateringvoorzieningen.

Ict.telefonie € 28.000 voordeel
Door een scheefgroei van het budget is er een niet realistisch beeld weergegeven van de verwachte uitgaven. Dit komt mede door het verminderde bellen op het gemeentehuis en lage mobile telefoon kosten i.v.m. het gebruik van Microsoft Teams. Dit overschot wordt gecorrigeerd in 2022.

Ict.informatiebeveiliging € 61.000 voordeel / Mut.res.ict informatiebeveiliging € 44.000 nadeel
In de begroting was een bedrag van € 100.000 beschikbaar gesteld voor de implementatie van de BIO maatregelen. De implementatie heeft minder gekost waardoor per saldo een meevaller van

€ 17.000 is ontstaan.

Ict.flexwerken € 38.000 nadeel

Door corona zijn er extra ict kosten gemaakt voor het thuis laten werken van het personeel. Deze kosten betreffen mobiele telefoons, laptops en toebehoren, laptops standaarden en headsets.

Infrastructuur Horst/Venray € 80.000 nadeel

Er zijn VM-ware licenties aangeschaft voor een periode van 3 jaar (2019-2020-2021). De kosten waren gepland over een periode van vier jaar. Namelijk tot en met 2022 en dit is financieel niet correct. Kosten moeten worden geboekt in het jaar dat de kosten daadwerkelijk gemaakt zijn. Daarom zijn de kosten alsnog in het boekjaar 2021 opgenomen.

Iv ontwikkelbudget € 76.000 voordeel

Het betreffende voordeel hangt samen met het toekomstig nadeel (door de budgetoverheveling voor de kosten van het werkplein) van de ict applicaties.

Ict applicaties € 43.000 voordeel en 111.000 voordeel

Voor de overgang van het werkplein Venlo naar Venray conform de beëindigingsovereenkomst werkplein zijn niet alle kosten voor de overgang van het werkplein gemaakt/ uitgevoerd in 2021, waardoor er nog kosten zullen komen in 2022. Voor deze kosten is budgetoverheveling aangevraagd. Verwacht wordt dat de overgehevelde kosten toereikend zullen zijn om de nog te maken kosten te dekken.

Digitale kaart en gegevensbeheer € 73.000 voordeel (KP 51045) John van den Berg

Voor de invoering van de omgevingswet dient een dataknooppunt ingericht te worden. Vanwege het uitstel van de invoering omgevingswet (uitgesteld naar 1 januari 2023) is de inrichting van het dataknooppunt en de aanschaf van de benodigde software eveneens uitgesteld. Vandaar dat het budget voor 2021 niet gebruikt is.

Interne uren personeel derde / Mut.res. interne uren personeel derde 51145 82.000 voordeel /€ 82.000 nadeel (KP 31945)

Het voordeel betreft het meevallen van de geraamde kosten budgetoverheveling WNRA en functioneel beheer E-HRM en de daarmee samenhangende dekking uit de algemene reserve.

Dekking overhead € 68.000 nadeel
Betreft een lagere door verdeelde overhead naar het grondbedrijf, wat zorgt voor een nadeel van € 68.000 in de exploitatie.

51020 accommodatie gemeentehuis 68.000 nadeel
Begin 2021 heeft de raad het MJOP van het gemeentehuis vastgesteld. Voor de berekeningen daarvan is uitgegaan van een begroot beginsaldo op 1.1.2021 van € 126.000. Dit in de veronderstelling dat al het onderhoud voor 2020 in het (nieuwe) MJOP uitgevoerd kon worden binnen dat saldo. Na het opstellen van de jaarrekening 2020 is gebleken dat de het werkelijk saldo van de voorziening circa

€ 71.000 is in plaats van het begrote € 126.000. Ruim € 54.000 lager.
Omdat de jaarrekening en het vaststellen van het raadsvoorstel in dezelfde periode waren heeft zich dit gekruist en is dit nog niet in de voorziening meegenomen. Omdat nu bij het opmaken van de jaarrekening het (per ultimo jaar verwachte) saldo eind 2022  anders negatief zou zijn, is er een eenmalige toevoeging gedaan om de voorziening op het gewenste peil te brengen.

Personeelskosten 497.000 voordeel

De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.3.

Overige afwijkingen
De overige afwijkingen binnen het deelprogramma 4.3 betreffen meerdere kleinere mutaties voor een totaalbedrag van 81.000 nadeel.

Salarissen en inhuur lumpsum
De salarislasten zijn verweven door gehele begroting. Op de salarissen, inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers, is een totaal overschot van € 797.059 over alle programma's (uitgezonderd onderdelen college van B&W en Raad). Dit betreft een afwijking van 2,71% van de begroting voor dit onderdeel over alle programma's.

Deelprogramma 4.4 Financiën               € 1.460.000 voordeel

Mut.res.vennootschapsbelasting € 50.000 nadeel
Op grond van de verliesverrekening vennootschapsbelasting behoeft de komende jaren geen vennootschapsbelasting afgedragen te worden. Vandaar dat in het jaar 2021 geen bijdrage uit de risicoreserve grondbedrijf benodigd is. Ten opzichte van de raming is sprake van een nadeel.

Rente inkomsten € 219.000 voordeel

Op rente is een voordeel door veel lagere rentelasten door het achterblijven van de investeringsuitgaven, waardoor minder leningen behoefden te worden aangetrokken en daardoor lagere financieringslasten. Tevens is ten opzichte van de raming sprake van een hogere inkomst door de renteopbrengst van de aan Enexis verstrekte hybride converteerbare aandeelhouderslening. Deze opbrengst is met ingang van de begroting 2022 geraamd.

Gemeentefondsuitkeringen € 791.000 voordeel
De gemeente Venray heeft via de decembercirculaire 2021 gemeentefonds ruim € 0.8 mln. aan bijdragen ontvangen van het rijk met betrekking tot het jaar 2021. Door de late publicatie van deze bijdragen was het niet mogelijk om hiervoor in 2021 nog uitgaven te doen. De besteding van deze gelden zal vanaf 2022 plaatsvinden.
Op grond van een stellige uitspraken van de commissie BBV mogen deze gelden niet zonder expliciet besluit van de Raad, beschikbaar gesteld worden voor uitgaven in het jaar 2022. Vandaar dat ten opzichte van de begroting per saldo een voordeel van € 0.8 mln. zichtbaar is. In het besluit bestemming jaarrekeningresultaat 2021 is een voorstel opgenomen om deze gelden via resultaatbestemming beschikbaar te stellen voor een geoormerkte besteding in 2022.

Boventallig personeel € 267.000 voordeel

Er is een reservering opgenomen voor frictiegevallen die voortvloeien uit de ontbinding met de samenwerking handhaving van Horst aan de Maas. In 2021 is de taakstelling gerealiseerd door openstaande vacatures en daardoor geen gebruik hebben hoeven maken van de reserve. De gelden blijven in de frictiereserve totdat de volledige meerjarige taakstelling is behaald.

Uitv.kn alg baten/lasten reguliere uren € 51.000 voordeel
De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.3.

Covid programma 4 DP43 € 63.000 voordeel
In 2020 en 2021 zijn door het Rijk middelen beschikbaar gesteld om gemeenten te compenseren voor meerkosten c.q. minderopbrengsten als gevolg van corona. Voor dit deelprogramma betreft dit compensatie in de meerkosten voor het organiseren van de Tweede Kamerverkiezingen in 2021 en de Gemeenteraadsverkiezingen 2022.
Over de inzet van deze middelen is periodiek gerapporteerd aan de raad middels diverse Corona-impactanalyses. Bij de 6e impactanalyse die op 15 februari 2022 is behandeld in de raad, is besloten om de resterende coronamiddelen van 2021 bij de jaarrekening 2021 over te hevelen naar 2022.

Lasten OZB woningen € 39.000 voordeel en Lasten OZB niet-woningen € 31.000 voordeel
De overschotten worden verklaard doordat er minder kosten zijn gemaakt op het uitvoeringsbudget rondom de wet WOZ en een meeropbrengst bij de invorderingskosten. Conform het handelingskader rondom Covid-19 en de belastingmaatregelingen zijn in 2020 de invorderingsactiviteiten opgeschort. In 2021 zijn de invorderingsmaatregelingen opnieuw opgestart.

Uitv.kn.OZB niet-woningen € 65.000 nadeel  
De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.3.

Baten OZB eigenaren niet-woningen € 49.000 voordeel / Baten OZB gebruikers niet-woningen € 103.000 nadeel / Baten OZB woningen € 111.000 voordeel
De meeropbrengst voor de onroerende zaakbelasting komt uit op € 58.000 op een totaalbedrag van

€ 14.916.000. Bij de vaststelling van de tarieven wordt uitgegaan van de op dat moment gelden  prognosewaarden en leegstandsniveau omdat op dat moment de herwaardering nog niet is afgerond.  Gebleken is dat de stijging van de WOZ waarden voor zowel woningen als niet woningen iets hoger was dan geprognosticeerd respectievelijk (1.87%) en (0,51%). Voor de OZB gebruik niet woning is gebleken dat het leegstandsniveau hoger was dan geraamd.

Toeristenbelasting € 100.000 voordeel

Op basis van de ontvangen aangiftebiljetten en controles is er een meeropbrengst gerealiseerd.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 08:22:36 met de export van 06/29/2022 15:54:58