PROGRAMMA 3 WERKEN

DEELPROGRAMMA 3.2 ECONOMISCHE ONTWIKKELING

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In de onderstaande tabel zijn alle actiepunten voor de komende jaren, zoals die voortvloeien uit de bovenstaande activiteiten, opgenomen. Elke activiteit is nader toegelicht en is aangegeven in welk jaar dit wordt opgepakt.

Activiteit

Gereed in

Toelichting

Voortgang

Opdracht gereed

Onderzoeken nieuwe vorm van regiomarketing

2021

Per 1-1-2021 is de samenwerking met Limburg marketing aangegaan. Daarmee is deze opdracht afgerond.

Integrale aanpak arbeidsmarktbeleid

Continu

In tegenstelling tot wat in eerste instantie de verwachting was, lijkt Covid vooralsnog niet te leiden tot een oplopende werkloosheid. Zagen we in eerste instantie nog wel verschillen tussen sectoren, mede als gevolg van de genomen maatregelen die de ene sector harder raakten dan de andere, inmiddels is er over vrijwel de volle breedte sprake van een oplopend tekort aan arbeidskrachten. Dit vraagstuk heeft op dit moment dan ook de hoogste prioriteit bij alle bij het thema arbeidsmarkt betrokken partners. In het besef dat we elkaar allemaal nodig hebben om tot oplossingen te komen. We zien dat de problemen op de arbeidsmarkt ervoor zorgen dat krachten gebundeld worden. Zowel op de schaal van de arbeidsmarktregio, met als voorbeelden het in 2021 oprichten van een Regionale Mobiliteitsteam maar ook het komen tot een nieuwe koers van ons Werkgeversservicepunt. Maar ook lokaal met het komen tot een samenwerking onder de naam 'Brede Coalitie Welvaart. Daarnaast is er onverminderd doorgegaan en doorontwikkeld als het gaat om thema's als Leven Lang Ontwikkelen en het inzetten op van 'Werk naar Werk'.

Realiseren werklandschap

Continu

De gemeente Venray is aandeelhouder van de BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo (hierna: het Ontwikkelbedrijf). Inmiddels functioneert de nieuwe organisatiestructuur van het Werklandschap na de vervlechtingsoperatie al ruim vier jaar. Er zijn jaarlijks minimaal twee Algemene Vergaderingen van Aandeelhouders (AVvA). Daarnaast worden kwartaalrapportages vastgesteld. Middels begroting en jaarrekening wordt de voortgang van de te realiseren doelstellingen van het Ontwikkelbedrijf gemonitord. Tijdens de AVvA in december 2021 is de begroting voor 2022 vastgesteld. De jaarrekening 2020 is in de AVvA van mei 2021 vastgesteld. Het werklandschap blijft in 2022 op dezelfde manier functioneren als in de afgelopen jaren.

Ontwikkelen van 30 ha. Netto bedrijventerrein Venray

2022

Het ontwerpbestemmingsplan De Spurkt werd in de tweede helft 2020 ter inzage gelegd. Op 10 november 2020 was een raadsinformatieavond over het plan. Inhoudelijke behandeling vond plaats in de commissie Wonen op 24 november 2020. Besluitvorming was voorzien op 26 januari 2021. Echter, vanwege diverse politiek-bestuurlijke en maatschappelijke discussies over nut/noodzaak van het nieuwe bedrijventerrein is besluitvorming destijds opgeschort. Op 30 maart 2021 heeft de raad een weigeringsbesluit genomen t.a.v. het bestemmings- en exploitatieplan De Spurkt. Naar aanleiding hiervan wordt na de zomer van 2021, in samenspraak met de raad en diverse stakeholders, opnieuw onderzocht welke wensen/behoeften er zijn ten aanzien van de ontwikkeling van 30 ha. bedrijventerrein in Venray. Het onderzoek wordt in het voorjaar 2022 opgeleverd.

Organiseren van een werkstructuur en samenwerking van stakeholders bij het actieprogramma VTE

2025

Er wordt op de afzonderlijke 5 actielijnen inmiddels door overheden samengewerkt met ondernemers. De vorm waarin dit gebeurt, is verschillend. Zo is bij actielijn 1 Vitale Verblijfsrecreatie de samenwerking met ondernemers, provincie en gemeenten ontstaan door inzet van een zogenoemde vitaliteitsmanager waarbij de overheden vooral faciliterend zijn. In actielijn 2 Vitale dagrecreatie is regionaal een werkgroep gevormd  met ondernemers waarbij ook twee Venrayse ondernemers deelnemen. In Actielijn 3 Vrijetijdslandschap wordt regelmatig met het Routebureau NML samengewerkt. In actielijn 4 Cross-overs is een agrotoerisme platform opgericht bestaande uit ondernemers. De overheid is hierin participerend en faciliterend. In actielijn 5 Regiomarketing wordt samengewerkt met enkele ondernemers en toeristische platforms.
Een coalition of the willing, een agendabepalend gremium zoals in het Actieprogramma genoemd, is niet tot wasdom gekomen ondanks inzet van een kwartiermaker.

Uitvoeren actieprogramma Vrijetijdseconomie (VTE)

2025

In de actielijn Vitale Verblijfsrecreatie (1) is tot nu toe het kwaliteitsspoor oftewel het groene spoor gevolgd. In 2021 is in samenwerking met de Provincie een projectplan opgesteld waarin naast het groene spoor ook aandacht is voor handhaving op/saneren van vakantieparken en campings. Dit noemen we ook wel het rode spoor. Dit plan ‘Rode Spoor en groene spoor’ vakantie- en recreatieparken Noord-Limburg is ingebracht en goedgekeurd binnen de Regiodeal.  
In  actielijn Vitale dagrecreatie (2) is door Bureau Buiten i.s.m. de regiogemeenten en een aantal ondernemers een onderzoek uitgevoerd naar de marktruimte rondom dagrecreatie medio 2021. Nadere uitwerking van de aanbevelingen volgt in 2022.  
In actielijn Vrijetijdslandschap (3) is een plan van aanpak opgesteld.  Ten behoeve van de verbetering van de infrastructuur zal er een TOP –netwerk (Toeristisch Overstap Punt) in de regio ontstaan, is de regio partner geworden van de Liberation Route Europe en maakt de regio onderdeel uit van het internationale wandelnetwerk vanuit Zuid Engeland naar Berlijn.
Voor actielijn Crossovers (4) is een strategische businessplan vastgesteld en is er een agro toeristisch ondernemersplatform opgericht. De regiomarketing (actielijn 5) is in 2021 naar tevredenheid uitgevoerd door Limburg Marketing.

Dialoog aangaan inzake herziening salderingsafspraken bedrijventerreinen

2022

In 2019 heeft Venray zelf kwalitatieve criteria geformuleerd voor de (kleinschalige) uitbreiding van het bedrijventerrein bij Ysselsteyn, waarmee is ingestemd.
Op regionaal niveau is de gemeente Venlo aan zet om de regie te voeren op een nieuwe visie op de ontwikkeling van bedrijventerreinen. Hieraan worden kwalitatieve criteria voor uitbreiding gekoppeld. De verwachting is dat hiermee in 2022 wordt gestart.

Contractueel of anderszins vastleggen dat zonnepanelen op bedrijfsdaken een voorwaarde is bij nieuwe bedrijven

2021

Inmiddels is gebleken dat het plaatsen van zonnepanelen op daken van nieuw te ontwikkelen bedrijfsgebouwen door de ontwikkelaars wordt gezien als een nieuw verdienmodel i.p.v. als een kostenpost zoals tot recentelijk het geval was. Vooralsnog kan in bestemmingsplannen niet (juridisch) worden afgedwongen het plaatsen van zonnepanelen te verplichten. Vanuit ontwikkelende partijen wordt al wel vaak aan bedrijven de voorwaarde opgelegd dat de constructie van het gebouw dusdanig moet zijn dat plaatsing van zonnepanelen mogelijk is.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 08:22:36 met de export van 06/29/2022 15:54:58