Wat hebben we daarvoor gedaan?
In de onderstaande tabel zijn alle actiepunten voor de komende jaren, zoals die voortvloeien uit de bovenstaande activiteiten, opgenomen. Elke activiteit is nader toegelicht en is aangegeven in welk jaar dit wordt opgepakt.
Activiteit | Gereed in | Toelichting | Voortgang | |
---|---|---|---|---|
Opdracht gereed | ||||
Uitvoeren gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum (GOW) | 2021 | Het project is eind 2020 opgeleverd en de restpunten in de loop van 2021 afgerond. Hiermee zijn ook de gemeentelijke doelstellingen en issues gerealiseerd. | ||
Verder verbeteren van parkeermogelijkheden voor vrachtwagens | Continu | In 2015 is er een intentieverklaring getekend door onder meer de Provincie Limburg, enkele gemeenten, de politie en vervoerorganisaties. De provincie Limburg heeft recent een onderzoek gedaan naar mogelijke locaties in Limburg om vrachtwagenparkeren te faciliteren. Ook is de provincie Limburg in contact met het Ministerie van I&W om de problematiek in Limburg onder de aandacht te brengen. Met de provincie Limburg, RWS en de gemeente Venray heeft er een verkennend gesprek plaatsgevonden om samen te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn binnen de gemeente Venray. Dit eerste overleg heeft geen concrete locaties opgeleverd. | ||
Vorm, inhoud en uitvoering geven aan de Gebiedsagenda Via Venray en het Infraplan Via Venray | 2024 | In 2021 is verder vorm gegeven aan de projecten 'N270 fase 1' en 'Oostverbinding'. Beide hebben een bestemmingsplanprocedure doorlopen, welke begin 2022 zal leiden tot een onherroepelijk bestemmingsplan (bij geen beroep richting Raad van State). | ||
Uitvoeren regionaal/gemeentelijk Verkeers en Vervoersplan (Trendsportal) | Continu | In 2018 is het regionale/lokale mobiliteitsplan vastgesteld onder de naam Trendsportal. Sindsdien wordt gewerkt aan de uitvoering daarvan. Een mooi voorbeeld van een Trendsportal-project is het gezamenlijk organiseren van duurzaam deelvervoer in Noord-Limburg. Eind 2020 is een jaarprogramma vastgesteld van regionale projecten waar de komende jaren uitvoering aan wordt gegeven. Dat jaarprogramma is onderdeel van de projectenveloppe van de investeringsagenda voor het beleidsveld "Mobiliteit en Logistiek". In het jaarprogramma zitten 16 regionale projecten, maar ook lokale mobiliteitsprojecten. In 2021 zijn we aan de slag gegaan met het opzetten van de projecten. Zo is er een projectgroep gevormd rondom het regionale project om ouderen te stimuleren om gebruik te maken van het openbaar vervoer. In 2022 gaan we aan de slag met het verder uitrollen van de projecten. | ||
Opwaarderen stationsomgeving (incl. moties 43, 113 en 138) | 2024 | Het schetsontwerp (SO) en het voorlopig ontwerp (VO) zijn in 2020 inmiddels afgerond. Op basis van het VO is een kostenraming gemaakt. Inmiddels is het definitief ontwerp (DO) voorgelegd aan de politiek, dorpsraden, omwonenden en de Spoorse partijen (NS, ProRail en Arriva). Deze laatste partijen hadden nog diverse opmerkingen waar we in 2021 over onderhandeld en aan gewerkt hebben. Dit heeft helaas voor vertraging gezorgd. | ||
Ondersteunen uitbreiding elektrische oplaadpunten voor auto en fiets | 2022 | In 2020 zijn in Venray en de kerkdorpen openbare laadpalen geplaatst. Het streven vanuit gemeentelijke visie daarbij was om in ieder dorp en iedere wijk minimaal 1 openbare laadpaal te realiseren. Op het parkeerterrein Jerusalem zijn in 2021 laadpalen gerealiseerd voor o.a. het opladen van de elektrische deelauto’s. | ||
Opzetten flexibele parkeernormen | 2023 | De nieuwe normen moeten enerzijds duidelijk geven en anderzijds uitdagen om te komen met innovatieve oplossingen. Bijvoorbeeld gedeeld autogebruik en het stimuleren van fietsgebruik. Het eerste concept is gereed, maar vanwege de coronacrisis is extra inzet nodig en is afstemming met betrokkenen lastig te realiseren. Inmiddels is het overkoepelende gemeentelijk parkeerbeleidsplan 2011 – 2020 verlopen en is het noodzakelijk dat deze wordt herijkt en vanuit het nieuw op te stellen parkeerbeleidsplan worden strategische kaders mee gegeven voor de nieuwe parkeernormen. Hierdoor is de planning van dit beleidsstuk gewijzigd naar vaststelling in 2023. | ||
Introduceren “Elektrisch Deelvervoer" | 2025 | In 2021 hebben we opnieuw aanbesteed samen met de andere 7 Limburgse gemeenten voor het faciliteren van (elektrisch) deelvervoer. De pilotfase van elektrisch deelvervoer, project Mobie, was namelijk afgerond. Deze aanbesteding heeft geleid tot de keuze voor het bedrijf Mobility Mixx als nieuwe partner voor het faciliteren van duurzaam deelvervoer (elektrische fietsen, auto’s en het openbare vervoer). In eerste instantie voor het maken van zakelijke km’s voor de medewerkers van de gemeenten (2021). De vervolgstap is dat de medewerkers ook privéritten kunnen gaan maken met de elektrische auto’s- en fietsen en het deelconcept verder uit te rollen onder burgers en bedrijven (vanaf 2022). | ||