Paragrafen

Paragraaf C. Onderhoud kapitaalgoederen

Onderhoud gebouwen (programma 1)

Doel

Het planmatig in stand houden en beheren van het gemeentelijke vastgoed.

Het vastgoedbeheer (bouw- en installatietechnisch) valt onder uitvoering van team Vastgoed en heeft betrekking op gemeentelijke gebouwen, accommodaties en kunstwerken. Hiertoe behoren ook de gemeentelijke objecten die (in opdracht van de gemeente) door derden worden beheerd en geëxploiteerd.

Beleidskader

In 2019 is gestart met het verder uitwerken van het accommodatiebeleid. Inmiddels is het nieuwe beleid (eind) 2021 door de raad vastgesteld. Het nieuwe accommodatiebeleid zal  richting geven aan vastgoedbeleid en vastgoedbeheer waarin uitgangspunten worden benoemd voor het gebouwen- en contractenbeheer in zowel materiële als financiële zin.

Mutaties in de vastgoedportefeuille

In 2021 is het pand Acaciastraat 17 aangekocht. De bedoeling is dat dit pand onderdeel uit gaat maken van de ontwikkeling van de brandweerkazerne. Voor de Kunstenwerkplaats, die het pand huurde van de vorige eigenaar, wordt nog een nieuwe huisvesting gezocht.

Nieuwe inzicht in de staat van onderhoud van gemeentelijke gebouwen
In 2021 zijn nieuwe meerjarige onderhoudsplannen (MJOP's) vastgesteld door de raad voor alle gemeentelijke gebouwen waarvan het onderhoud en beheer bij de gemeente rust of namens de gemeente wordt uitgevoerd. Daarmee volgen de nieuwe MJOP's 2020-2030 de MJOP's op die voor het laatst in 2015 zijn opgesteld/ aangepast. Omdat in 2015 de onderhoudsvoorzieningen niet zijn aangepast, onderhielden we tot en met 2020 onze gebouwen nog met de budgetten die geënt waren op de MJOP's voor gebouwen die waren opgesteld in 2011.

De vaststelling van de MJOP's treft twee doelen, enerzijds om een actueel (financieel-) inzicht te krijgen in de onderhoudsopdracht van gebouwen die de gemeente zelf beheert, en anderzijds als hulpmiddel voor de beherende partijen van de geprivatiseerde gemeentelijke gebouwen.

Vastgoedcontractenbeheer

De uitvoering op onderhoud en beheer van gebouwen wordt vastgelegd in overeenkomsten. Vastgoed beheert deze huur- en exploitatiecontracten en anticipeert daarbij op ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de beheercontracten en daarmee (mogelijk) op de uitvoering van het onderhoud. Nadat eind 2021 het nieuwe accommodatiebeleid door de raad is vastgesteld, is een projectgroep aan de slag gegaan om de gevolgen van dit nieuwe beleid in beeld te brengen en de implementatie voor te bereiden.
Ontwikkelingen rondom afstoten / overdragen van vastgoed
In het kader van zelfsturing is de gemeente met het bestuur/stichtingen van de dorpshuizen en wijkcentra een project gestart wat er toe moet leiden dat deze accommodaties in de toekomst verzelfstandigd worden.
Exploitatie en beheer van gebouwen door de gemeente                                                           De meeste vastgoedobjecten zijn verhuurd aan verenigingen of stichtingen, waarbij deze organisaties via een overeenkomst met de gemeente ook onderhoud en/of exploitatie verzorgen. De gemeente heeft ook gebouwen in eigen beheer, zoals het gemeentehuis en het gebouw Jerusalem.
Het beheer van het gebouw Jerusalem is ook in 2021 verder geoptimaliseerd en doorontwikkeld. Zo is het hele gebouw nu voorzien van Wifi. Dit wordt tegenwoordig gezien als basisvoorziening. Corona heeft in 2021 wederom geleid tot beperkingen in het gebruik van deze accommodatie.

Verduurzaming gebouwen

De gemeente onderneemt acties in verduurzaming van de gebouwen die zij zelf beheert, en daarnaast ontplooien beheerders van de gemeentelijke gebouwen (die zijn geprivatiseerd) ook acties in verduurzaming (bijv. middels aanschaf zonnepanelen, ledverlichting of door toepassing van duurzame materialen die daardoor minder onderhoud behoeven). In 2020 zijn zonnepanelen geplaatst op het gemeentehuis. In 2021 was het mogelijk om hiervan de voordelen te benutten. In de gemeentelijke binnensportaccommodaties is in de uitvoering van het onderhoud een grote slag gemaakt in verduurzaming middels het aanpassen van gebouw gebonden installaties. Vanaf medio 2021 wordt gekeken naar een verdere verduurzaming in (onderdelen van) de MJOP's. Dit krijgt een vervolg in 2022.

Verduurzaming schoolgebouwen

Het beheer van schoolgebouwen ligt bij de schoolbesturen zelf. In 2019 zijn al flinke stappen gezet bij 11 scholen (van SPOV en Dynamiek) in het kader van het ‘fris maken’ van de scholen, onder gebruikmaking van de subsidie die de gemeente hiervoor ter beschikking had gesteld. Door deze investering kwamen de schoolbesturen in aanmerking voor de ‘subsidie duurzame maatschappelijke organisaties’ van de provincie Limburg op basis waarvan vervolgens voor 4 scholen al een slag is gemaakt in de verduurzaming door het leggen van zonnepanelen waarbij deze scholen op het niveau komen van 'stroom neutraal' (ze wekken evenveel stroom op als ze gebruiken).

Financiële consequenties en vertaling in de begroting
Voor de uitvoering van het onderhoud in onderhoud gebouwen zijn in 2021 de volgende bedragen geraamd:

Omschrijving (bedragen x € 1.000)

Begroting

Jaarrekening

Lasten gebouwen in eigen beheer

Gemeentehuis

260

421

Sport- welzijn en overige gebouwen

899

616

1.159

1.036

Lasten gebouwen in beheer van derden

Primair onderwijs

725

706

Binnensport

929

837

Zwemmen

316

590

Buitensport

735

710

Musea / monumenten

19

29

Parkeren

340

297

Wijk- en dorpscentra

315

297

Sociaal-cultureel werk

215

168

3.593

3.634

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 08:22:36 met de export van 06/29/2022 15:54:58