Paragrafen

Paragraaf D. Financiering

De relevante treasury-risico’s worden in het algemeen onderscheiden in renterisico’s, kredietrisico’s, liquiditeitsrisico’s, koersrisico’s en valutarisico’s. Binnen de Venrayse financieringssituatie zijn vooral renterisico’s en kredietrisico’s van belang.
In de Wet fido zijn een kasgeldlimiet (korte schuld) en een renterisiconorm (lange schuld) opgenomen ten einde de invloed van (externe) rentewijzigingen op de financiële resultaten te beperken. Deze aspecten zijn hierna nader toegelicht.

Renterisico

Het renterisico van de korte schuld: de kasgeldlimiet

De kasgeldlimiet is de norm voor het maximum bedrag waarbinnen de gemeente haar bedrijfsvoering met kortlopende gelden (met een rentetypische looptijd tot 1 jaar) mag financieren en bedraagt 8,5% van het begrotingstotaal. Indien de kasgeldlimiet gedurende langer dan drie kwartalen wordt overschreden dient de gemeente tot consolidatie over te gaan. Dit betekent dat een kortlopende schuld moet worden omgezet in een langlopende geldlening. In 2021 is Venray in alle kwartalen binnen de kasgeldlimiet gebleven.  

Kasgeldlimiet 2021
(Bedragen x € 1.000,-)

1) Berekening kasgeldlimiet 2021:

Begrotingstotaal

131.667

Relevant percentage

8,50%

Kasgeldlimiet

11.192

Kasgeldlimiet 1e kwartaal 2021 t/m 4e kwartaal 2021

1e kwartaal

2e kwartaal

3e kwartaal

4e kwartaal

2021

2021

2021

2021

Vlottende schuld (2)

14.048

9.518

1.960

1.831

Vlottende middelen (3)

6.208

18.579

14.649

14.723

Saldo (4) (=(2)-(3))

7.840

-9.061

-12.689

-12.892

Kasgeldlimiet (1)

11.192

11.192

11.192

11.192

Ruimte (+) / Tekort (-)

3.352

20.253

23.881

24.084

Het renterisico van de lange schuld: de renterisiconorm

De Wet fido definieert vaste schuld als opgenomen geldleningen met een rentetypische looptijd groter of gelijk aan 1 jaar. Met de renterisiconorm biedt de Wet fido een richtsnoer om rente-aanpassingen van financieringen en beleggingen goed in de tijd te spreiden. Het doel van deze norm is beheersen van renterisico’s bij herfinancieringen. Om dat te bereiken mag het totaal aan renteherzieningen en aflossingen op grond van deze norm niet meer zijn dan 20% van het begrotingstotaal. De renterisiconorm is niet overschreden.

Omschrijving

Bedragen x € 1.000

1) Berekening renterisiconorm 2021:

Begrotingstotaal (lasten)

131.667

Wettelijk percentage

20%

Renterisiconorm

26.333

2) Toetsing werkelijk renterisico aan norm:

Renteherzieningen

0

Aflossingen

4.313

Renterisico

4.313

Renterisiconorm

26.333

Ruimte binnen de norm

22.020

Kredietrisico

Kredietrisicobeheersing spitst zich voornamelijk toe op de kredietwaardigheid (en dus het risicoprofiel) van de tegenpartijen bij financiële transacties. Deze risico’s kunnen zich vooral enerzijds voordoen wanneer de gemeente geld gaat uitzetten (verstrekte geldleningen en beleggingen) en anderzijds wanneer de gemeente zich garant stelt voor de terugbetaling van geldleningen. Dit laatste wordt ook wel omschreven als een indirect kredietrisico.

Kredietrisico op geldleningen en beleggingen

Als gevolg van de Regeling schatkistbankieren mogen enkel leningen worden uitgezet aan decentrale overheden (uitgezonderd toezichtrelaties) en mogen geen nieuwe beleggingen meer worden aangegaan. Dit beperkt het risico. Gemeente Venray heeft deelnemingen en uitzettingen en deze zijn verantwoord onder de financiële vaste activa in de balans en kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Omschrijving

Boekwaarde per

Bedragen x € 1.000

31-12-2021

Deelnemingen (met een niet speculatief karakter)

2.954

Uitzettingen

525

Totaal

3.479

Deelnemingen

Per het einde van 2021 neemt de gemeente deel in het kapitaal van een aantal ondernemingen zoals hierna vermeld. Voor een uitgebreide informatie over deze deelnemingen wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen.

Omschrijving

Boekwaarde per 31-12-2021

Bedragen x € 1.000

NV Waterleiding Maatschappij Limburg

66

Enexis Holding NV

200

Publiek Belang Electriciteitsproductie BV

4

NV Bank Nederlandse Gemeenten

136

NV Greenport Venlo Innovation Center

2

Stichting Administratiekantoor DataLand

2

Omnibuzz

44

BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo

2.500

Totaal

2.954

De leningen en beleggingen kunnen analoog aan de Wet fido naar de onderscheiden risicocategorieën worden uitgesplitst:

Specificatie uitzettingen naar risicogroep

Stand per 31 december 2021

Nominale waarde

Bedrag x € 1.000

in % totaal

Leningen

Woningcorporaties met garantie WSW

6.060

38%

Semi-overheidsinstellingen

1.565

10%

Overige toegestane instellingen volgens Treasurystatuut

6.945

44%

Overige niet overheid: aandeelhouderslening Enexis

1.239

8%

Totaal leningen

15.809

100%

Beleggingen

Staatsleningen (eurozone)

525

100%

Financiële instellingen met rating A en hoger

0,0%

Totaal beleggingen

525

100%

In 2021 zijn door de gemeente Venray geen leningen verstrekt.
De beleggingen (staatsleningen) zijn ondergebracht bij de vermogensbeheerder Forza Asset Management. Deze beleggingen hebben een rating van minimaal A en een solvabiliteitsrisico van 0%.
Als gevolg van het verplichte schatkistbankieren worden de beleggingen op termijn volledig afgebouwd. In 2025 valt € 0.5 mln. vrij.  
Gemeente Venray heeft geen contracten in derivaten.

Kredietrisico ten aanzien van borgstellingen(gemeentegaranties)

Het garantstellingsbeleid is geformaliseerd in de Verordening garantstelling gemeente Venray (raad 20 december 2011). Deze verordening regelt de subsidiëring in de vorm van garantstellingen.
In totaal staat de gemeente per 31 december 2021 (al dan niet met andere partijen) garant voor een totale schuld van € 343 miljoen, waarvan door de gemeente gewaarborgd € 179 miljoen. Zie voor een overzicht het overzicht gewaarborgde geldleningen in de toelichting op de balans in het onderdeel jaarrekening 2021.  
In 2021 zijn ten behoeve van Wonen Limburg geen nieuwe directe garantstellingen afgegeven.
De borgstellingen komen in drie vormen voor:
1    Directe borgstellingen € 15.5 miljoen
2   Achtervang woningcorporaties € 72 miljoen
3   Achtervang Nationale Hypotheek Garantie € 91 miljoen
Bij directe borgstellingen staat de gemeente tegenover geldgevers direct garant voor € 15,5 miljoen voor de betaling van rente en aflossing op langlopende geldleningen. Deze geldleningen zijn door lokale organisaties of verenigingen aangetrokken die veelal activiteiten verzorgen die in het verlengde liggen van de gemeentelijke publieke taak.
Onder de directe borgstelling zijn onder meer begrepen de aan GlaswebVenray afgegeven garantstelling voor een 2-tal leningen van in totaal € 8,3 miljoen (2020 € 8.4 miljoen) voor de aanleg van een glasvezelnetwerk, voor een lening aan de Stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs € 2.66 miljoen (2020 € 2.7 miljoen) en aan Wonen Limburg € 2.9 miljoen. (2020 € 3.7 miljoen).
Achtervang houdt in dat de gemeente, al dan niet samen met het Rijk, een rol speelt in de zekerheidsstructuur van een waarborgfonds, bijvoorbeeld de Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW). Door deze structuur kunnen instellingen die bij een waarborgfonds zijn aangesloten tegen de laagste rente lenen. Mede vanwege de strenge toetsingscriteria en periodieke toetsing door het fonds loopt de gemeente hierbij een veel lager risico dan bij directe borgstellingen. Het gemeentelijk aandeel per 31 december 2021 ten behoeve van leningen aan Wonen Limburg bedraagt € 72.3 miljoen (2020 € 76 miljoen). De corporatie mag binnen de door de WSW vastgestelde borgingsplafonds leningen aantrekken met WSW-borging.
De gemeente neemt samen met de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen een achtervangpositie in voor uitstaande hypotheken ad € 182 miljoen in het kader van de Nationale Hypotheek Garantie. Het gemeentelijke aandeel is € 91 miljoen. Vanaf 2011 is de achtervang door de gemeenten voor nieuwe hypotheken beëindigd en wordt rechtstreeks door het rijk gegarandeerd.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 08:22:36 met de export van 06/29/2022 15:54:58