Analyse afwijkingen begroting en realisatie

Programma 1 Leven

Programma 1 Leven

Verschillen 2021 begroting na wijziging versus 2021 realisatie (incl. reservemutaties)

Begroting na wijziging 2021

Realisatie 2021

Verschil

Onderverdeling deelprogramma's:

DP11

BREED SOCIAAL DOMEIN

40.994

38.454

2.540

DP12

VOORZIENINGEN

3.389

3.305

84

DP13

ZELFSTURING

589

599

-10

DP14

KUNST EN CULTUUR

2.972

2.852

120

Resultaat

47.944

45.210

2.734

Verschillen groter dan €25.000 op deelprogrammaniveau worden toegelicht.

Deelprogramma 1.1 Breed Sociaal Domein       € 2.540.000 voordeel

Participatie IOAW IOAZ BBZ 2004 € 281.000 voordeel
De afwijking betreft deels een daling van de bestedingen algemene bijstand door daling van het klantenbestand. Daarnaast is er een inhaalslag gepleegd op de post terugvordering en verhaal.

BBZ starters levensonderhoud € 58.000 voordeel
De eerder verwachtte instroom in de Bbz Light (tijdelijk versoepelde Bbz a.g.v. corona) is achtergebleven bij de landelijke verwachting. Daarnaast zien niet alle aanvragen op de volledige periode van 3 maanden. De kosten zijn hierdoor lager.

BBZ gevestigden declarabel € 216.000 voordeel
Dit voordeel is hoofdzakelijk ontstaan door de actualisering van de voorziening dubieuze debiteuren sociale zaken.

Uitv.kn inkomensvoorziening € 401.000 nadeel

De afwijking betreft deels (€ 347.000 nadeel) een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.3. Daarnaast volgt nog een voorstel tot budgetoverheveling van € 40.000, dit betreft een onderdeel van dit product wat een relatie heeft met het Werkplein. Het overige verschil (€ 91.000) valt te verklaren door de overgang van het Werkplein, die later is gestart dit jaar, conform college besluit Beëindigingsovereenkomst werk en inkomen Venlo-Venray van 30 augustus.

Uitv.kn werkplein € 182.000 voordeel

De afwijking betreft deels (€ 75.000 voordeel) een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.3. Voor het overige voordeel (€ 108.000) wordt een budgetoverheveling aangevraagd. Dit als gevolg van de latere start van de overgang van het Werkplein, deze stond gepland in juli, maar is uiteindelijk pas in november gedeeltelijk overgegaan en in 2022 het laatste deel. Gevolg is dat een groot deel van de gereserveerde verwachte kosten niet in dit jaar is uitgegeven, maar pas in 2022.

Re-integratie

Re-integratiebudget € 154.000 voordeel
Re-integratiebudget btw comp. € 236.000 nadeel
De gemaakte kosten zijn in tegenstelling tot voorgaande jaren vanwege de BTW-codering geland op een andere kostenplaats. Dit verklaart het voordeel binnen het re-integratiebudget. De kosten zijn hoger uitgevallen door een toename van het aantal dienstverbanden (beschut werk en banenafspraak).
Uitv.kn. uitstroombevordering € 115.000 nadeel
De afwijking betreft deels (€ 59.000 nadeel) een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.3. Voor het overige verschil (€ 56.000,- nadeel) wordt verwezen naar Uitv.kn inkomensvoorziening, deze producten horen bij elkaar en heeft te maken met de overgang van het Werkplein, die later is gestart dit jaar, conform college besluit Beëindigingsovereenkomst werk en inkomen Venlo-Venray van 30 augustus.
Schuldhulpverlening € 35.000 voordeel
In tegenstelling tot de eerdere verwachting heeft er nog een toestroom plaatsgevonden van ondernemers voor schulddienstverlening. Dit waarschijnlijk vanwege de verlengde steunmaatregelen a.g.v. Covid-19. Daarnaast zijn de kosten voor implementatie van verschillende instrumenten lager uitgevallen.
SPUK kinderopvangtoeslagaffaire € 75.000 voordeel
Voordeel betreft de rijksbijdrage kinderopvangtoeslagaffaire die later in het jaar is ontvangen en daarom niet in de begroting was opgenomen. Deels wordt deze ook nog in 2022 ontvangen.
Uitv.kn. maatschapp.dienstverlening € 62.000 voordeel
Voor een bedrag van € 54.000 wordt een budgetoverheveling aangevraagd. Als gevolg van corona en de taskforce sociaal domein heeft de opdracht Uitvoeringsprogramma sociaal domein vertraging opgelopen. Zo ook de deelopdracht toegang. De huidige opdracht wordt verlengd tot en met juli 2022. De overige € 8.000,- betreft diverse kleine afwijkingen.

Decentralisatie maatschappelijke taken € 34.000 voordeel
De gemeente Venray heeft namens de regio Noord- en Midden Limburg € 66.250,- subsidie aangevraagd bij de gemeente Venlo (Blokhuismiddelen) voor een kwartiermaker  Ervaringsdeskundigheid Noord- en Midden Limburg. De kwartiermaker is gestart in september 2021 en haar werkzaamheden lopen door tot juli 2022. Er dient i.v.m. lopende verplichtingen nog                 € 33.125,- overgeheveld te worden naar 2022, dit verzoek is ook ingediend, waardoor daarna geen saldo meer resteert op dit product.

Uitv.kn. maatschapp.zorg begeleiding € 64.000 nadeel
De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.3.

Wet inburgering € 37.000 voordeel
De afwijking wordt veroorzaakt doordat er een hogere vergoeding wordt verwacht voor de huisvesting van meer statushouders waarvoor de gemeente een vergoeding voor maatschappelijke begeleiding ontvangt.

WMO

Nieuwe taken WMO € 193.000 voordeel
Enerzijds wordt het voordeel veroorzaakt door een overschot op het budget begeleiding individueel. In 2020 zagen we een forste stijging in het aantal cliënten begeleiding individueel specialistisch. Het budget is toen voor 2021 met €400.000 opgeplust, hierbij is de kostenpost van 2020 als uitgangspunt genomen en rekening gehouden met een verdere stijging. Uiteindelijk is gebleken dat de verwachte stijging in 2021 niet plaats heeft gevonden. Het is niet te achterhalen of het uitblijven van deze stijging komt door de taskforcemaatregel (voor begeleiding individueel worden indicaties af gegeven voor maximaal 6 maanden) of door de diverse lockdownperiodes.  
Daarnaast hebben we een ontvangst van Venlo gehad omtrent uitstroom beschermd wonen naar begeleiding individueel van ongeveer €50.000. Bij het bijstellen van het budget is de ontvangst per abuis als kosten ingevoerd. Hierdoor is het overschot nu groter.

Oude taken WMO € 55.000 voordeel
Het voordeel betreft het nog terug te ontvangen bedrag over 2021 volgens de resultaatbestemming van Omnibuzz.

Eigen bijdragen WMO € 31.000 voordeel

De afgelopen jaren was het lastig om realistisch te begroten voor de eigen bijdrage Wmo, omdat zowel in 2020 als in 2021 sprake was van een vertekend beeld. Het CAK (instantie die de eigen bijdrage int) is per 2020 over gegaan naar een ander systeem met een andere manier van factureren, waardoor de eigen bijdrage het hele jaar later geïnd werd. Het gevolg hiervan was dat er in 2021 nog inkomsten zijn geweest uit de eigen bijdrage van 2020.

Innovatiebudget WMO € 37.000 voordeel

Vanuit het Rijk hebben we coronamiddelen ontvangen om in te zetten voor ouderen en kwetsbare doelgroepen. Het college heeft besloten om € 67.952,70 van deze middelen beschikbaar te stellen voor vouchers voor een verblijf in logeerhuis Kapstok voor de duur van maximaal 3 nachten per voucher en voor gemeenschapshuizen, wijkgebouwen en andere ontmoetingsplaatsen om gedurende 1 uur per week een inloop te organiseren voor inwoners in samenwerking met vrijwilligersorganisaties voor de warme ontvangst. Hiervan is minder gebruik gemaakt.   

Uitv.ktn.wmo hulpverlening € 45.000 voordeel
Het budget voor Sturing en Inkoop is niet volledig benut, betreft een bedrag van € 37.000.

Jeugd

Innovatiebudget Jeugdzorg € 59.000 voordeel
Jeugd en WMO hebben een gezamenlijk ontwikkel en innovatiebudget. Door corona zijn diverse projecten niet doorgegaan of uitgesteld. Zo zou de SOJ in het eerste half jaar van 2021 starten en zijn ze uiteindelijk pas na de zomervakantie begonnen. Het gereserveerde budget voor 2021 hebben we dus niet volledig nodig gehad. Ook hebben we van diverse projecten nog geld terug gekregen. Zo hebben we 15.000 van het JSP teruggevorderd en hebben we eigen bijdrages gekregen van de BSO +.

Gezinscoaches € 50.000 voordeel

Het bedrag in de begroting is ook het daadwerkelijke subsidiebedrag. Naast de subsidie hebben we ook een bedrag van 50.000 van het Rijk gekregen voor het terugdringen van de wachtlijsten. We gebruiken deze middelen voor het inzetten van de overbruggingszorg van de gezinscoaches. Hier zijn we eind 2021 mee gestart en wordt doorgezet in 2022. Afrekening vindt plaats in 2022. Het bedrag wordt overgeheveld naar 2022.

PGB Jeugd € 35.000 voordeel

Voordeel betreft de afrekening SVB over 2021.

Jeugdzorg Plus € 101.000 nadeel

Het voorschot is bepaald op basis van het gebruik in 2019 (8,97%), het daadwerkelijke gebruik in 2021 ligt een stuk hoger (12,5%). Daarnaast betalen we ons aandeel in beschikbaarheid: niet alle plekken zitten (altijd) vol, maar we hebben ze wel voor ons landsdeel ingekocht en beschikbaar. Dit betekent dat we nog een afrekening moeten betalen over 2021.

Landelijk Transitie Arrangement (LTA) € 382.000 nadeel

Budget is samengevoegd met behandeling ggz (op kp 66656), kosten zijn nog niet overgeheveld en worden gedekt uit het voordeel behandeling GGZ daar waar het budget staat.

Algemene kosten jeugdhulp € 37.000 nadeel

Zorgaanbieders zijn in de gelegenheid gesteld om meerkosten die ze hebben gemaakt die betrekking hebben op corona, te declareren bij de gemeenten. De kosten hiervoor zijn tussen Wmo en jeugd gesplitst en betaald uit dit budget.

Begeleiding € 39.000 nadeel
Het project Vorsterhand is voorgaande jaren uit het innovatiebudget betaald, in 2021 heeft dit project de pilotfase afgerond en werden de kosten betaald uit de reguliere budgetten (begeleiding)

Behandeling € 116.000 voordeel

We zien een daling in het aantal cliënten t.o.v. begin 2021. Dit zie je met name bij behandeling zwaar groep, behandeling licht individueel en bij behandeling midden individueel. Daardoor zijn de kosten eind 2021 lager uitgevallen dan begin 2021, dit heeft gezorgd voor een overschot.

Verblijf met behandeling € 289.000 voordeel

We zien een forse afname in het aantal cliënten t.o.v. eind 2020. Eind 2020 zaten er 13 kinderen in verblijf met behandeling. Over 2021 zijn dit er gemiddeld 7. Het overschot zit met name in verblijf met behandeling midden. We stimuleren de opvang van kinderen in gezinsgericht verblijf, daarom zien we een verschuiving van de kosten van verblijf met behandeling naar wonen. Dit is een goede ontwikkeling.

Behandeling GGZ € 619.000 voordeel

Hier zien we een afname in het aantal cliënten t.o.v. 2020. Het overschot zit met name in de specialistische GGZ behandeling. Corona kan invloed hebben gehad op deze kostenpost, maar ook de taskforce maatregel SOJ heeft wellicht enig resultaat gehad/invloed gehad (deze is eind 2021 gestart). Daarnaast hebben we met de jeugdconsulenten bewust ingezet om kritisch te zijn bij de inzet van specialistische GGZ en meer te sturen op basis-GGZ. Dit zien we ook terug in de inzet en uitgaven. Het tarief van basis GGZ is lager dan specialistische GGZ.
Daarnaast bevat dit voordeel € 382.000 die verantwoord is onder de kostenplaats Landelijk Transitie Arrangement

Uitvoeringskosten Jeugdzorg € 60.000 nadeel
De afwijking betreft deels (€ 82.000 nadeel) een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.3. Verder zijn de kosten van Sturing en Inkoop niet volledig benut, voordeel van € 25.000.

Covid programma 1 € 1.244.000 voordeel
In 2020 en 2021 zijn door het Rijk middelen beschikbaar gesteld om gemeenten te compenseren voor meerkosten c.q. minderopbrengsten als gevolg van corona. Voor dit deelprogramma betreft dit onder andere compensatie in meerkosten jeugdzorg en wmo, ondersteuning op het gebied van participatie en extra middelen voor kwetsbare groepen en jeugd. Over de inzet van deze middelen is periodiek gerapporteerd aan de raad middels diverse Corona-impactanalyses. Bij de 6e impactanalyse die op 15 februari 2022 is behandeld in de raad, is besloten om de resterende coronamiddelen van 2021 bij de jaarrekening 2021 over te hevelen naar 2022.

Deelprogramma 1.2 Voorzieningen            € 128.000 voordeel

Covid programma 1 € 66.000 voordeel
In 2020 en 2021 zijn door het Rijk middelen beschikbaar gesteld om gemeenten te compenseren voor meerkosten c.q. minderopbrengsten als gevolg van corona. Voor dit deelprogramma betreft dit kosten voor noodopvang van kinderen van ouders met vitale beroepen en compensatie van eigen bijdrage kinderopvang.
Over de inzet van deze middelen is periodiek gerapporteerd aan de raad middels diverse Corona-impactanalyses. Bij de 6e impactanalyse die op 15 februari 2022 is behandeld in de raad, is besloten om de resterende coronamiddelen van 2021 bij de jaarrekening 2021 over te hevelen naar 2022.

Deelprogramma 1.4 Kunst en Cultuur         € 120.000 voordeel

Kunstencentrum € 34.000 voordeel
Voordeel is ontstaan omdat een deel van het beschikbare budget niet ingezet is. Dit kwam omdat er geen aanvragen zijn ingediend, die passend waren in het geldende beleid.

Accommodatie kunstencentrum € 96.000 nadeel
Nadeel is vooral ontstaan door (extra) inhuur personeel, kosten diensten derden, extra schoonmaak als gevolg van Corona en niet gepland onderhoud (o.a liftinstallatie en uitbreiding wifi).

Covid programma 1 € 190.000 voordeel
In 2020 en 2021 zijn door het Rijk middelen beschikbaar gesteld om gemeenten te compenseren voor meerkosten c.q. minderopbrengsten als gevolg van corona. Voor dit deelprogramma betreft dit extra middelen voor het in stand houden van de lokale culturele infrastructuur.
Over de inzet van deze middelen is periodiek gerapporteerd aan de raad middels diverse Corona-impactanalyses. Bij de 6e impactanalyse die op 15 februari 2022 is behandeld in de raad, is besloten om de resterende coronamiddelen van 2021 bij de jaarrekening 2021 over te hevelen naar 2022.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 08:22:36 met de export van 06/29/2022 15:54:58