Analyse afwijkingen begroting en realisatie

Programma 2 Wonen

Programma 2 Wonen

Verschillen 2021 begroting na wijziging versus 2021 realisatie (incl. reservemutaties)

Begroting na wijziging 2021

Realisatie 2021

Verschil

Onderverdeling deelprogramma's:

DP21

WONINGBOUW

1.238

772

466

DP22

WOONOMGEVING

4.009

3.718

291

DP23

VEILIGHEID EN HANDHAVING

4.804

4.594

210

DP24

NATUUR LANDSCHAP PLATTELANDSONTWIKKELING

303

283

20

Resultaat

10.354

9.367

987

Verschillen groter dan €25.000 op deelprogrammaniveau worden toegelicht.

Deelprogramma 2.1 Woningbouw            € 466.000 voordeel

Projecten ruimtelijke ordening grexwet € 142.000 voordeel
In 2021 zijn er meer anterieure overeenkomsten gesloten dan verwacht waardoor de inkomsten ook hoger zijn dan verwacht. De hoeveelheid overeenkomsten fluctueert en de opbrengsten variëren afhankelijk van de overeenkomst en de gemaakte afspraken.

Bestemmingsplannen € 34.000 nadeel
Per jaar wordt in het budget één bestemmingsplan opgenomen waarvoor leges worden ontvangen. Dit zijn de plannen welke niet onder de Grondexploitaitiewet vallen.
Het is elk jaar weer lastig inschatten hoeveel bestemmings- of wijzigingsplannen er per jaar worden aangevraagd waarvoor leges in rekening moeten worden gebracht.
Bij de 2e berap is een inschatting gemaakt van het aantal bestemmings- en wijzigingsplannen, de werkelijke aantallen zijn iets lager uitgevallen, waardoor hier een nadeel ontstaat van circa
€ 34.000.

Vergunningen/meldingen € 27.000 nadeel
De overschrijding betreft deels proces- en gerechtskosten en advieskosten ten behoeve van lopende procedures.

Uitvoeringskosten bouwen overige € 72.000 voordeel
De afwijking betreft voor € 90.000 een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.3.
Het overige verschil kan verklaard worden door onderuitputting van enkele kleinere budgetten en een nadeel van € 37.000 op de bijdragen van regio-gemeenten. De bijdrage regio-gemeenten betreft een verschuiving tussen bouwen en milieu. Per saldo een klein voordeel van circa € 6.000 (0,62% afwijking) (zie ook DP 2.3)

Uitvoeringskosten Ruimtelijke Ontwikkeling € 159.000 voordeel

De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.3.

Bouwvergunningen, principeverzoeken / bouwinitiatieven € 180.000 voordeel
Tijdens de 2e berap is dit bedrag aan de hand van een extrapolatie voorzichtig halve naar boven bijgesteld. Het voordeel is toch nog hoger uitgevallen, namelijk: €180.000.

Er zijn dus meer leges geheven.

Deelprogramma 2.2 Woonomgeving         € 291.000 voordeel

Speelvoorzieningen
Speelvoorzieningen € 27.000 voordeel
Doordat de laatste jaren veel verouderde speelvoorzieningen zijn vervangen is het onderhoud in de vorm van herstelwerkzaamheden afgenomen. Aan de hand van meerjaarlijkse inspectierondes wordt geïnventariseerd welke herstel / onderhoudswerkzaamheden noodzakelijk zijn. Het totaal aan werkzaamheden dat op jaarbasis wordt uitgevoerd kan sterk fluctueren en is lastig te voorspellen.
Wel wordt verwacht dat door de afname van sterk verouderde speelvoorzieningen ook structureel minder herstel nodig is.

Afval

Het positieve saldo op de afvalbegroting wordt toegevoegd aan de egalisatievoorziening en leidt daardoor niet tot gevolgen voor de gemeentelijke begroting. Het positieve saldo is gebaseerd op enkele grote afwijkingen, te weten:

Algemene kosten diftar € 96.000 nadeel
Hogere algemene kosten diftar als gevolg van een eerdere storting in de egalisatievoorziening met het oog op de voorgenomen wijzigingen in de afvalinzameling.

Milieustation € 49.000 voordeel

Een voordeel op het Milieustation vanwege lagere stortkosten. De grote toename van de stortkosten in 2020, vanwege de coronapandemie, heeft zich minder dan verwacht doorgezet in 2021.

Huishoudelijk afval ondernemerstaken € 146.000 voordeel

Een voordeel van € 146.000 op huishoudelijk afval ondernemerstaken wordt verklaard doordat er minder plastic is afgekeurd dan begroot. Als gevolg hiervan is gelijktijdig meer goedgekeurd plastic vermarkt waarvoor een vergoeding uit het Afvalfonds is verkregen. Incidenteel is bovendien een teveel betaald voorschot aan de verwerker over 2019 ad  € 80.000 verrekend.

Uitvoeringskosten Overige Inzameling huisvuil € 30.000 voordeel

Lagere uitvoeringskosten door o.a. het laten invullen van de vrijgevallen beheerdersfunctie.

Huisvuilophaaldienst €123.000 nadeel
Een nadelig resultaat op de huisvuilophaaldienst. De verhouding (minder) ledigingen ten opzichte van de hogere verwerkingskosten roept vragen op over de juiste registratie. Naar de juistheid van de gegevens vindt onderzoek plaats.

Uitvoeringskosten VTH Milieu € 266.000 voordeel
Een voordeel van €45.000 op overige is ontstaan door onderuitputting van het budget voor onderzoekskosten en uitbesteed werk. De bijdrage regiogemeenten valt voordelig uit vanwege een verschuiving tussen bouwen en milieu. Per saldo een klein voordeel van circa € 6.000 (0,62% afwijking) (zie ook DP 2.3)

De afwijking betreft verder deels een afwijking op personeelskosten (€ 179.000 voordeel), de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.3.

Deelprogramma 2.3 Veiligheid en Handhaving      € 163.000 voordeel

Regionale voorbereiding € 67.000 voordeel
Voordeel betreft onder andere resultaat bestemming VRLN, zijnde CAO voordeel 2021 voor een bedrag van € 47.000.

Integraal veiligheidsbeleid €132.000 voordeel
Het voordeel kan verklaard worden door een aantal ontwikkelingen. Zo is het Zorg- en Veiligheidshuis mede door corona laat in 2021 van start gegaan. Hierdoor zijn de kosten in 2021 € 32.603 lager uitgevallen. Daarbij komt dat de afwikkeling van het jaar 2020 door de voormalige beheergemeente Venlo in het voorjaar 2021 heeft plaatsgevonden. In het kader van deze afwikkeling is in 2021 een bijdrage ad. € 36.725 ontvangen voor inzet van procesregie vanuit Venray ten behoeve van de regio in 2020. Verder is in 2021 een aantal nabetalingen ontvangen vanuit ZonMw, die namens het rijk subsidieregelingen uitvoert. Een aantal projecten in het kader van de Wet verplichte ggz (coördinatie Wvggz incl. verlenging) en personen met verward gedrag (onderzoek E-33 meldingen) is in 2020 afgerond. Echter de verantwoording en financiële afrekening heeft in 2021 plaatsgevonden. Het gaat hier om een nabetaling van in totaal € 37.160. Dankzij subsidies en een bijdrage uit de regionale ambulantiseringsgelden zijn de kosten, die drukken op reguliere budgetten voor uitvoering van de Wvggz en de regionale aanpak personen met verward gedrag lager uitgevallen. Voor Wvggz gaat het om een voordeel van € 12.966 en voor personen met verward gedrag gaat het om een voordeel van € 17.384.

Uitvoeringskosten overige Openbare Orde en Veiligheid €65.000 nadeel
De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.3.

Uitvoeringskosten evenementen € 57.000 voordeel
De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.3.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 08:22:36 met de export van 06/29/2022 15:54:58