Paragrafen

Paragraaf A. Lokale heffingen

3. Een overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen (belastingen, leges en rechten)

3a. Kostendekkende leges en rechten

In de begroting en jaarrekening wordt een overzicht van baten en lasten opgenomen voor
heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten.
Dit geldt voor de volgende leges, heffingen en rechten:
- afvalstoffenheffing
- rioolheffing
- rioolaansluitrecht
- leges
- marktgelden
- havengelden
- lijkbezorgingsrechten
De overige belastingen, OZB, (water)toeristenbelasting en parkeerbelasting zijn algemene belastingen en gaan naar de algemene middelen van de gemeente en kunnen door de gemeente vrij besteed worden. De reclamebelastingen BIZ Smakterheide zijn doelbelastingen. De voorwaarden m.b.t. kostendekkendheid gelden niet voor de overige- en doelbelastingen.

Afvalstoffenheffing

Op 27 oktober 2020 heeft de raad kennis genomen van het rapport “Venray rijk aan grondstoffen - aanbevelingen voor de periode 2020-2023 (omslagfase)” en ingestemd met het implementeren van de verbetervoorstellen die zijn uitgewerkt in scenario 3 van dit rapport. Deze verbetervoorstellen behelzen een aantal wijzigingen in de afvalinzameling in Venray, welke op 1 maart 2022 in zullen gaan. De voornaamste wijzigingen zijn:

  • GFT+E wordt voortaan wekelijks ingezameld (was 1x per 2 weken), bij hoogbouw en laagbouw en tegen een nultarief per aanbieding;
  • fijn restafval wordt voortaan nog maar 1x per 4 weken ingezameld bij laagbouw (was 1x per 2 weken);
  • PMD wordt voortaan 1x per 2 weken huis-aan-huis ingezameld (was via ondergrondse brengvoorzieningen) in transparante gele zakken, bij hoogbouw en laagbouw;
  • Luier- en incontinentie-afval wordt voortaan verwerkt via een methode waarbij de plastic delen gerecycled kunnen worden en het organische materiaal via een RWZI verwerkt/vergist wordt.

In 2021 is hard gewerkt aan de voorbereidingen om deze wijzigingen in te kunnen voeren en zo soepel mogelijk te laten verlopen voor de burger. Hiervoor is o.a. een nieuwe afvalinzamelaar gecontracteerd, die naast een gunstige prijs óók veel meerwaarde biedt op het gebied van duurzaamheid (rijden op biodiesel) en service naar de burger. Daarnaast zijn gesprekken gevoerd met een grote vertegenwoordiging van de hoogbouwbewoners en zijn er oplossingen gevonden voor de nieuwe afvalinzameling alhier. Dit in de vorm van een wekelijkse inzameling van PMD bij de hoogbouw en het plaatsen van GFT-verzamelcontainers. Voor de aanschaf hiervan en nog voor een aantal andere zaken, zijn ook aanbestedingen doorlopen moeten worden.
Om de nieuwe afvalinzameling goed bij de burger onder de aandacht te brengen en deze te informeren over het “wat, hoe en wanneer”, is samen met De Afvalspiegel een communicatiecampagne opgezet. Onderdeel hiervan waren o.a. een heldere nieuwsbrief in leesbare taal (en ook digitaal in meerdere talen beschikbaar) over alle wijzigingen, een duidelijke afvalscheidingswijzer (wat hoort waar?) voor aan de koelkast of het prikbord, een 5-tal informatieve filmpjes met een vleugje humor, een speciale extra nieuwsbrief voor hoogbouwbewoners, posters in supermarkten en een info-stand in het gemeentehuis.
Met de wijzigingen in de afvalinzameling die op 1 maart 2022 in gaan, beogen we het de burger zo makkelijk mogelijk te maken om zijn afval te scheiden. Meer afvalscheiding leidt immers tot meer hergebruik van grondstoffen en minder verbranding van restafval. Hiermee hopen we ook weer een stuk dichter bij onze duurzaamheidsambitie uit de “Kadernota afvalbeleid 2013-2025” te geraken.

Tarieven afvalstoffenheffing

Basis voor de afvalstoffenheffing zijn de kostendekkende tarieven. Deze zijn vastgesteld op basis van begrote kosten voor het inzamelen en verwerken van afval en de begrote opbrengsten voor het verwerken van sommige grondstoffen.

Afvalstoffenheffing (bedragen x € 1,00)

2020

2021

%daling/stijging

Vast tarief zonder korting

117,72

141,24

17%

Restafval

container van 40 ltr.

2,47

2,63

6%

container van 80 ltr.

4,94

5,25

6%

container van 140 ltr.

8,64

9,19

6%

container van 240 ltr.

14,82

15,75

6%

volume van 60 ltr. ondergronds

3,21

3,39

5%

GFT-afval

container van 25 ltr.

0,8

0,8

0%

container van 40 ltr.

1,28

1,28

0%

container van 80 ltr.

2,55

2,56

0%

container van 140 ltr.

4,47

4,48

0%

container van 240 ltr.

7,66

7,68

0%

Noot: Het vastrecht van de afvalstoffenheffing 2020 was inclusief een korting van € 20,28. Deze korting werd verrekend aan inwoners, doordat de maximale hoogte van de reserve afvalstoffenheffing in 2019 was bereikt. Zonder korting zou het vastrecht € 117,72 bedragen

Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing

Bedragen x € 1,-

Kosten incl. (omslag)rente excl. kwijtscheldingen

-3.580.350

Kosten kwijtscheldingen

-137.558

Kosten uitvoering kwijtscheldingen

-18.514

Inkomsten excl. heffingen

562.297

Mutatie voorziening egalisatie afvalstoffenheffing

-283.305

Netto kosten

-3.457.431

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

-348.518

BTW

-537.844

Totale kosten

-4.343.793

Opbrengst heffingen: vastrecht

2.611.105

Opbrengst heffingen: variabel recht

1.732.688

Netto opbrengst heffingen

4.343.793

Onttrekking voorziening egalisatie afvalstoffenheffing
(verrekend als korting op vastrecht)

0

Totale opbrengst heffingen

4.343.793

Dekking

100%

Rioolheffing en riolering

De gemeente Venray heft rioolheffing om de kosten van de riolering, gedefinieerd in de drie zorgplichten (hemelwater, grondwater en afvalwater) te kunnen betalen. Er is gekozen voor een 100% kostendekkende rioolheffing. Dit betekend dat alle kosten gedekt worden door de rioolheffing. Er is geen bijdrage vanuit de algemene middelen aan het product riolering. In het navolgende overzicht zijn de tarieven voor de rioolheffing 2021 opgenomen. Deze zijn in de raadsvergadering van 15 december 2020 vastgesteld.

Tarieven Rioolheffing en riolering

eigenaar / gebruiker

Niet af-gekoppeld

Niet af-gekoppeld

Af-gekoppeld

Af-gekoppeld

%

2020

2021

2020

2021

basisheffing vastrecht rioolheffing

Eig.

€ 89,44

€ 90,96

€ 89,44

€ 90,96

1,7%

afvoerheffing afvalwater méérpersoonshuishouden (W)

Gebr.

€ 120,74

€ 122,79

€ 120,74

€ 122,79

1,7%

afvoerheffing afvalwater éénpersoonshuishouden (W)

Gebr.

€ 60,37

€ 61,40

€ 60,37

€ 61,40

1,7%

afvoerheffing afvalwater per eenheid van 500 m³ (N-W)

Gebr.

€ 120,74

€ 122,79

€ 120,74

€ 122,79

1,7%

afkoppeling hemelwater woningen

Eig.

€ 13,42

€ 13,65

€ 0,00

€ 0,00

1,7%

afkoppeling hemelwater (N-W) per eenheid van 200 m²

Eig.

€ 13,42

€ 13,65

€ 0,00

€ 0,00

1,7%

Als huishoudens besluiten af te koppelen betekent dit minder investeringen voor de gemeente en daarmee vervalt het onderdeel afkoppeling hemelwater (woningen / niet-woningen) voor de aanslagoplegging.
In de verordening rioolheffing wordt onderscheid gemaakt tussen rioolheffing voor eigenaren, de zogenaamde aansluitheffing, en een rioolheffing voor gebruikers. Deze laatste wordt onderverdeeld is eenpersoonshuishoudens, meerpersoonshuishoudens en bedrijven. Voor bedrijfsmatige lozingen, dus ook voor tijdelijke bemalingen, geldt een tarief per 250 m³ geloosd afvalwater. Dit tarief is gelijk aan het tarief voor een meerpersoonshuishouden.
In het GRP is de heffing als volgt onderverdeeld:
De totale heffing voor een meerpersoonshuishouden met hemelwaterafvoer was in 2021 (de basisheffing) is € 227,40. Het vastrecht afvalwater, het vastrecht hemelwater en het afvoerrecht hemelwater zijn een bepaald % van de rioolheffing. Het afvoerrecht afvalwater is dan het restant.

Onderverdeling heffing GRP

vastrecht afvalwater (20% van totale heffing)

€ 45,48

afvoerrecht afvalwater per eenheid van 500 m³

€ 122,79

vastrecht hemelwater (20% van totale heffing)

€ 45,48

afvoerheffing hemelwater per eenheid van 200 m²

€ 13,65

De rioolheffing is in vier delen gesplitst:

- aansluitheffing afvalwater (basisheffing vastrecht rioolheffing)
Deze geld in principe voor ieder aangesloten pand in de gemeente. Deze heffing wordt bij de eigenaar van het pand in rekening gebracht, want de eigenaar is de enige die invloed heeft op het aanleggen van een rioolaansluiting. In het GRP is vastgesteld dat de hoogte 20% van de basisheffing bedraagt.

- afvoerheffing afvalwater

Deze is gekoppeld aan het aantal lozingseenheden (niet-woningen, gebaseerd op het drinkwatergebruik) of het aantal bewoners van de woning (één of meerpersoonshuishouden). Deze heffing wordt bij de gebruiker in rekening gebracht. Die kan namelijk, binnen zekere grenzen, de hoeveelheid afvalwater bepalen.

- vastrecht hemelwater

Dit is een vast, niet variabel recht. Hiermee worden de kosten gedekt die worden gemaakt voor de voorzieningen in openbaar gebied ten behoeve van de inzameling en afvoer van hemelwater. In het GRP is de hoogte vastgesteld op 20 van de basisheffing.
- afvoerheffing hemelwater
De hoogte van deze heffing wordt bepaald door het op de riolering aangesloten oppervlak. Door af te koppelen kunnen particulieren deze heffing tot nul terugbrengen.

Berekening kostendekkendheid rioolheffing

Bedragen x € 1,-

Kosten incl. (omslag)rente exclusief kwijtscheldingen

-3.398.950

Kosten kwijtscheldingen

-61.722

Kosten uitvoering kwijtscheldingen

-15.175

Inkomsten excl.heffingen

114.974

Mutatie voorziening egalisatie riolering

-206.757

Netto kosten

-3.567.629

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

-387.413

BTW

-437.870

Totale kosten

-4.392.911

Eigenaar

Gebruiker

48%

52%

Totale kosten gesplitst

-4.392.911

-2.124.746

-2.268.165

Opbrengst heffingen

4.392.911

2.124.746

2.268.165

Dekking

100%

100%

Rioolaansluitrecht

Voor het tot stand brengen van een individuele aansluiting op het gemeentelijke rioolstelsel wordt een bedrag in rekening gebracht. Dit bedrag is van een aantal factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld de afstand van de perceelsgrens tot het riool, of er wordt aangesloten op een vrijverval of drukrioleringstelsel. Deze kosten worden doorberekend aan de aanvrager van de aansluiting. Streven is om deze kosten zoveel mogelijk kostendekkend te laten zijn.
Doordat de laatste jaren veel kavels in het buitengebied worden gerealiseerd worden er relatief veel aansluitingen op het drukriool gemaakt. Om deze aansluitingen kostendekkend te maken moeten er meerdere aansluitingen op één minigemaal worden gerealiseerd. En dat lukt niet altijd. De kostendekkendheid staat daarmee onder druk.

Berekening kostendekkendheid rioolaansluitrecht

Bedragen x € 1,-

Kosten incl. (omslag)rente

-125.673

Inkomsten excl.heffingen

0

Netto kosten

-125.673

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

0

BTW

-26.391

Totale kosten

-152.065

Opbrengst heffingen

120.971

Dekking

80%

Leges

Leges zijn verschuldigd voor verstrekte diensten en worden geheven om de verschillende taken te bekostigen. Bijvoorbeeld het in behandeling nemen van een aanvraag voor een paspoort of rijbewijs. Ook zijn er leges verschuldigd voor het in behandeling nemen van een omgevingsvergunning, een evenementenvergunning of een drank- en horecavergunning.
De opbrengsten uit de heffing van leges worden gebruikt om de kwaliteit van de verstrekking te waarborgen en om personeels-, huisvesting- en materiaalkosten te dekken. De opbrengst uit de leges mag de totale kosten niet overtreffen.

Leges verordening (x € 1)

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Totale lasten

Andere inkomsten

Leges

Totale baten

Kostendekkendheid

Titel 1 Algemene dienstverlening

1.1 Burgerlijke Stand

115.072

85.240

0

200.312

0

38.799

38.799

19%

1.2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

262.762

157.077

0

419.839

0

185.122

185.122

44%

1.3 Rijbewijzen

146.439

71.409

0

217.847

0

208.314

208.314

96%

1.4 GBA

142.810

114.725

0

257.536

0

17.448

17.448

7%

1.5 Naturalisatie en optieverklaring

N.v.t.

1.6 Wet bescherming persoonsgegevens

N.v.t.

1.7 Bestuursstukken

N.v.t.

1.8 Vastgoedinformatie

0

0

0

0

0

0

0

0%

1.9 Overige publiekszaken

83.493

50.501

0

133.994

0

17.076

17.076

13%

1.10 Reproductiekosten

453

536

0

989

0

326

326

33%

1.11 Huisvestingswet

Gratis

1.12 Leegstandwet

Gratis

1.13 Gemeentegarantie

0

0

0

0

0

0

0

0%

1.14 Winkeltijdenwet

2.186

2.734

0

4.920

0

0

0

0%

1.15 Kansspelen

0

0

0

0

0

0

0

0%

1.16 Telecommunicatie

0

0

0

0

0

0

0

0%

1.17 Verkeer en vervoer

1.299

1.387

0

2.686

0

433

433

16%

1.18 Diversen

0

0

0

0

0

0

0

0%

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

2.2 Vooroverleg / beoordelen
concept omgevings- vergunningsaanvraag

126.884

104.001

0

230.885

0

157.575

157.575

68%

2.3-2.6 Omgevingsvergunning

476.277

364.200

0

840.476

0

1.519.803

1.519.803

181%

2.7 Wijziging
omgevingsvergunning als
gevolg van wijziging project

712

670

0

1.382

0

0

0

0%

2.8 Bestemmingswijzigingen
zonder activiteiten

35.034

30.022

0

65.055

0

0

0

0%

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnen

3.1 Horeca

68.128

83.015

0

151.143

0

24.723

24.723

16%

3.2 Evenementen

69.775

74.464

0

144.240

0

0

0

0%

3.3 (Markt)standplaatsen

0

0

0

0

0

0

0

0%

3.4 Huisvestingswet

Gratis

3.5 Sexbedrijven

0

0

0

0

0

0

0

0%

3.6 Vervallen

3.7 Vergunning voor het
aanleggen, stoken of hebben
van vuur in de openlucht

0

0

0

0

0

0

0

0%

3.8 Brandbeveiligingsverordening

9.424

9.031

0

18.454

0

2.021

2.021

11%

3.9 Muziekvergunning

0

0

0

0

0

0

0

0%

3.10 Kinderopvang

10.284

2.144

0

12.428

0

10.914

10.914

88%

3.11 Niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

0

0

0

0

0

0

0

0%

3.12 Exploitatie vergunning

0

0

0

0

0

0

0

0%

Marktgelden

Elke standplaatshouder op de markt dient jaarlijks marktgeld te betalen. Hiervoor worden onder meer de kramen, stroom, schoonmaak en verkeersmaatregelen gerealiseerd, alsmede de inzet van de marktmeester. De hoogte van het marktgeld wordt berekend aan de hand van strekkende meters van de kramen. Het marktgeld wordt verhoogd als er stroom wordt afgenomen, afhankelijk van de capaciteit van de aansluiting.

De marktgelden voor 2021 werden geheven naargelang de marktkramen een standplaats hebben kunnen innemen. Omdat enkele non-food ondernemers gedurende een periode niet mochten verkopen en dus geen standplaats konden innemen, worden de inkomsten € 13.000 lager geraamd dan begroot. Deze kosten werden in 2021 ten laste van de algemene middelen gebracht.

Havengelden

Voor elk schip dat de haven van Wanssum aandoet (liggeld of laden/lossen) is havengeld verschuldigd. Dit is vastgelegd in de havengeldverordening. De havengeldverordening is afgestemd op de actuele activiteiten in de haven van Wanssum. In deze op maat gesneden verordening is daarom een gedifferentieerde tariefstelling opgenomen voor containerschepen en bulkschepen.
Met de opbrengst worden de kosten betaald die de gemeente maakt om de havenvoorzieningen goed te beheren en te onderhouden. De tarieven mogen maximaal kostendekkend zijn. De havengelden zijn uit concurrentie overwegingen niet kostendekkend.
Er is een tarief voor bulkschepen, gebaseerd op max. laadvermogen van het schip. Voor containerschepen geldt een tarief per geloste standaard container. Schepen met een Green Award certificering krijgen 15% korting op de tarieven. De tarieven gingen ten opzichte van 2020 met iets meer dan 2% omhoog. De korting voor de Green Awardschepen was 10% maar naar aanleiding van een motie van de gemeenteraad is die nu 15% geworden.

Berekening kostendekkendheid havengelden

Bedragen x € 1,-

Kosten incl. (omslag)rente

-277.425

Inkomsten excl.heffingen

0

Mutatie voorziening egalisatie industriehaven

149.811

Netto kosten

-127.614

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

-25.894

BTW

0

Totale kosten

-153.508

Opbrengst heffingen

153.508

Dekking

100%

Lijkbezorgingsrechten

Venray heeft één gemeentelijke begraafplaats: Boschhuizen. Voor het gebruik van deze begraafplaats worden begraafrechten geheven. Er zijn verschillende tarieven. Zo betaalt men bijvoorbeeld voor het recht op een eigen graf voor een bepaalde periode, het bijzetten van urnen en asbussen of het verstrooien van as. In Venray zijn de legestarieven voor de kosten van begraven in 2020 onderzocht en kostendekkend gemaakt met ingang van 1-1-2021. Vanwege specifieke regelgeving en omstandigheden is de totale exploitatie van de begraafplaats niet kostendekkend.
Beleid/uitgangspunten algemene begraafplaats
Sinds 1972 heeft Venray een algemene begraafplaats. In 1973 en 1974 zijn hier de graven van de Petrus Banden Kerk (katholieke begraafplaats) naar over gebracht. Dit is het begin geweest van de algemene begraafplaats. De graven van de kerk zijn geplaatst in het zogenaamde vak O. Dit vak heeft een aparte status binnen de begraafplaats. Het college van burgemeester en wethouders heeft op 26 juni 2018 de notitie ontwikkeling vak O Begraafplaats Boschhuizen vastgesteld. In deze notitie is besloten om vanaf 26 juni 2018 geen leges meer te heffen over de bestaande graven in vak O. Ook is besloten dat er geen (bij)begravingen, dan wel (bij)plaatsingen van urnen worden toegestaan.  

Leges verordening (x € 1)

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Totale lasten

Andere inkomsten

Leges

Totale baten

Kostendek-kendheid

Lijkbezorgingsrechten

180.838

11.848

0

192.685

0

124.285

124.285

65%

3b. Algemene belastingen

Onroerendezaakbelastingen (OZB)

Iedere eigenaar van een onroerende zaak, zoals een woning of niet-woning is belastingplichtig in het kader van de OZB. Een gebruiker van een onroerende-zaak zijnde niet-woning is ook belastingplichtig in het kader van de OZB. Dit met uitzondering van het woondeel van een niet-woning.
Voor de inkomstenraming OZB geldt als algemeen uitgangspunt een constante omvang van de opbrengst van de OZB en een jaarlijkse aanpassing van de OZB tarieven. In het coalitieakkoord 2018-2022 is vastgelegd dat als uitgangspunt voor de OZB de jaarlijkse inflatiecorrectie wordt gekozen. In de begroting is voor 2021 het inflatiepercentage van 1,8 % toegepast.

(Water)verblijfsbelasting

Belast is een overnachting in vakantieonderkomens, mobiele kampeeronderkomens, niet-beroeps-matig verhuurde ruimten, vaste standplaatsen en logiesverblijven. De aanslag toeristenbelasting wordt opgelegd aan de hotelier, pensionhouder, campinghouder etc., maar ook op locaties waar buitenlandse werknemers verblijven. De toeristen zelf ontvangen geen aanslag, maar zien het bedrag meestal wel op de rekening.

De stijging van het tarief wordt pas doorgevoerd, zodra het tarief afgerond kan worden op 5 cent. Uitgangspunt is een aanpassing van de tarieven met het geldende CPB inflatiepercentage. Voor 2021 is uitgegaan van een inflatiepercentage van 1,8%. Het tarief voor de (water)verblijfsbelasting 2021 is ten opzichte van 2020 gelijk gebleven op een tarief van € 1,25.

2021

2022

2023

2024

2024

inflatiepercentage

1,80%

1,40%

1,50%

1,50%

1,50%

berekend tarief

1,29

1,31

1,33

1,35

1,37

werkelijk tarief

1,25

1,30

1,30

1,35

1,35

Parkeerbelasting

De parkeerbelasting geldt voor de afgesloten parkeerterreinen Blekersveld, Raadhuisplein en de parkeergarage De Gouden Leeuw. De tarieven voor 2021 zijn gelijk gebleven aan de tarieven 2020.

Reclamebelasting

De reclamebelasting kennen we in Venray sinds 2009 en is bedoeld om de lokale economie (in)direct te stimuleren en is daarbij alleen van toepassing op het centrumgebied. Deze belasting wordt elk jaar geheven ter zake van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg. De opbrengst hiervan komt na aftrek van de inningskosten toe aan de ondernemersvereniging Venray Centraal. Deze kan daarmee haar promotionele acties, de organisatie van speciale events, alsmede sfeerbevordering (zoals middels de Kerstverlichting) bekostigen.
In het "Handelingskader en Impactanalyse Covid-19" is besloten de reclamebelasting in 2021 niet op te leggen. Daarnaast is besloten om het eind maart uitgekeerde voorschot van €100.000 aan te merken als subsidie voor Venray Centraal  in verband met haar organisatorische en promotionele activiteiten, events en sfeer (kerstverlichting) ten behoeve van het centrum van Venray. Het niet heffen van deze belasting betekent per saldo een financieel nadeel van € 100.000.

Reclame

2020

2021

%

voor een reclameobject met een oppervlakte tot 0,5 m²:

475

0

-100,00%

voor een reclameobject met een oppervlakte van 0,5 m² tot 2,5 m²:

600

0

-100,00%

voor een reclameobject met een oppervlakte van 2,5 m² tot 5 m²:

675

0

-100,00%

voor een reclameobject met een oppervlakte van 5 m² tot 10 m²:

750

0

-100,00%

voor een reclameobject met een oppervlakte vanaf 10 m²:

825

0

-100,00%

BIZ-Smakterheide

Op grond van de wet op de Bedrijven–Investerings-Zones (BIZ) is het mogelijk om binnen een nader af te bakenen gebied (zoals een bedrijventerrein) alle ondernemers gezamenlijk mee te laten betalen aan de kwaliteitsverbetering van hun bedrijfsomgeving.  Daarbij gaat het dan om activiteiten gericht op het bevorderen van de veiligheid of verbeteringen van de openbare ruimte in het betreffend gebied. Hiermee wordt het “freeriders” gedrag voorkomen. Sinds 2012 is een BIZ actief op bedrijventerrein Smakterheide. De gemeente int de jaarlijkse bijdragen en betaalt deze, onder inhouding van de inningskosten, uit als subsidie aan de Ondernemersvereniging Smakterheide. De tarieven worden ieder jaar afgestemd met de ondernemersvereniging en zijn ten opzichte van 2020 gelijk gebleven. 

BIZ

2020

2021

WOZ-waarde lager dan € 250.000

250

250

WOZ-waarde vanaf € 250.000 en lager dan € 1.000.000

500

500

WOZ-waarde vanaf € 1.000.000 en lager dan € 5.000.000

1000

1000

WOZ-waarde vanaf € 5.000.000

1500

1500

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2022 08:22:36 met de export van 06/29/2022 15:54:58