3. Een overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen (belastingen, leges en rechten)
3a. Kostendekkende leges en rechten
In de begroting en jaarrekening wordt een overzicht van baten en lasten opgenomen voor
heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten.
Dit geldt voor de volgende leges, heffingen en rechten:
- afvalstoffenheffing
- rioolheffing
- rioolaansluitrecht
- leges
- marktgelden
- havengelden
- lijkbezorgingsrechten
De overige belastingen, OZB, (water)toeristenbelasting en parkeerbelasting zijn algemene belastingen en gaan naar de algemene middelen van de gemeente en kunnen door de gemeente vrij besteed worden. De reclamebelastingen BIZ Smakterheide zijn doelbelastingen. De voorwaarden m.b.t. kostendekkendheid gelden niet voor de overige- en doelbelastingen.
Afvalstoffenheffing
Op 27 oktober 2020 heeft de raad kennis genomen van het rapport “Venray rijk aan grondstoffen - aanbevelingen voor de periode 2020-2023 (omslagfase)” en ingestemd met het implementeren van de verbetervoorstellen die zijn uitgewerkt in scenario 3 van dit rapport. Deze verbetervoorstellen behelzen een aantal wijzigingen in de afvalinzameling in Venray, welke op 1 maart 2022 in zullen gaan. De voornaamste wijzigingen zijn:
- GFT+E wordt voortaan wekelijks ingezameld (was 1x per 2 weken), bij hoogbouw en laagbouw en tegen een nultarief per aanbieding;
- fijn restafval wordt voortaan nog maar 1x per 4 weken ingezameld bij laagbouw (was 1x per 2 weken);
- PMD wordt voortaan 1x per 2 weken huis-aan-huis ingezameld (was via ondergrondse brengvoorzieningen) in transparante gele zakken, bij hoogbouw en laagbouw;
- Luier- en incontinentie-afval wordt voortaan verwerkt via een methode waarbij de plastic delen gerecycled kunnen worden en het organische materiaal via een RWZI verwerkt/vergist wordt.
In 2021 is hard gewerkt aan de voorbereidingen om deze wijzigingen in te kunnen voeren en zo soepel mogelijk te laten verlopen voor de burger. Hiervoor is o.a. een nieuwe afvalinzamelaar gecontracteerd, die naast een gunstige prijs óók veel meerwaarde biedt op het gebied van duurzaamheid (rijden op biodiesel) en service naar de burger. Daarnaast zijn gesprekken gevoerd met een grote vertegenwoordiging van de hoogbouwbewoners en zijn er oplossingen gevonden voor de nieuwe afvalinzameling alhier. Dit in de vorm van een wekelijkse inzameling van PMD bij de hoogbouw en het plaatsen van GFT-verzamelcontainers. Voor de aanschaf hiervan en nog voor een aantal andere zaken, zijn ook aanbestedingen doorlopen moeten worden.
Om de nieuwe afvalinzameling goed bij de burger onder de aandacht te brengen en deze te informeren over het “wat, hoe en wanneer”, is samen met De Afvalspiegel een communicatiecampagne opgezet. Onderdeel hiervan waren o.a. een heldere nieuwsbrief in leesbare taal (en ook digitaal in meerdere talen beschikbaar) over alle wijzigingen, een duidelijke afvalscheidingswijzer (wat hoort waar?) voor aan de koelkast of het prikbord, een 5-tal informatieve filmpjes met een vleugje humor, een speciale extra nieuwsbrief voor hoogbouwbewoners, posters in supermarkten en een info-stand in het gemeentehuis.
Met de wijzigingen in de afvalinzameling die op 1 maart 2022 in gaan, beogen we het de burger zo makkelijk mogelijk te maken om zijn afval te scheiden. Meer afvalscheiding leidt immers tot meer hergebruik van grondstoffen en minder verbranding van restafval. Hiermee hopen we ook weer een stuk dichter bij onze duurzaamheidsambitie uit de “Kadernota afvalbeleid 2013-2025” te geraken.
Tarieven afvalstoffenheffing
Basis voor de afvalstoffenheffing zijn de kostendekkende tarieven. Deze zijn vastgesteld op basis van begrote kosten voor het inzamelen en verwerken van afval en de begrote opbrengsten voor het verwerken van sommige grondstoffen.
Afvalstoffenheffing (bedragen x € 1,00) | 2020 | 2021 | %daling/stijging |
---|---|---|---|
Vast tarief zonder korting | 117,72 | 141,24 | 17% |
Restafval | |||
container van 40 ltr. | 2,47 | 2,63 | 6% |
container van 80 ltr. | 4,94 | 5,25 | 6% |
container van 140 ltr. | 8,64 | 9,19 | 6% |
container van 240 ltr. | 14,82 | 15,75 | 6% |
volume van 60 ltr. ondergronds | 3,21 | 3,39 | 5% |
GFT-afval | |||
container van 25 ltr. | 0,8 | 0,8 | 0% |
container van 40 ltr. | 1,28 | 1,28 | 0% |
container van 80 ltr. | 2,55 | 2,56 | 0% |
container van 140 ltr. | 4,47 | 4,48 | 0% |
container van 240 ltr. | 7,66 | 7,68 | 0% |
Noot: Het vastrecht van de afvalstoffenheffing 2020 was inclusief een korting van € 20,28. Deze korting werd verrekend aan inwoners, doordat de maximale hoogte van de reserve afvalstoffenheffing in 2019 was bereikt. Zonder korting zou het vastrecht € 117,72 bedragen |
Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing | Bedragen x € 1,- |
---|---|
Kosten incl. (omslag)rente excl. kwijtscheldingen | -3.580.350 |
Kosten kwijtscheldingen | -137.558 |
Kosten uitvoering kwijtscheldingen | -18.514 |
Inkomsten excl. heffingen | 562.297 |
Mutatie voorziening egalisatie afvalstoffenheffing | -283.305 |
Netto kosten | -3.457.431 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | -348.518 |
BTW | -537.844 |
Totale kosten | -4.343.793 |
Opbrengst heffingen: vastrecht | 2.611.105 |
Opbrengst heffingen: variabel recht | 1.732.688 |
Netto opbrengst heffingen | 4.343.793 |
Onttrekking voorziening egalisatie afvalstoffenheffing | 0 |
Totale opbrengst heffingen | 4.343.793 |
Dekking | 100% |
Rioolheffing en riolering
De gemeente Venray heft rioolheffing om de kosten van de riolering, gedefinieerd in de drie zorgplichten (hemelwater, grondwater en afvalwater) te kunnen betalen. Er is gekozen voor een 100% kostendekkende rioolheffing. Dit betekend dat alle kosten gedekt worden door de rioolheffing. Er is geen bijdrage vanuit de algemene middelen aan het product riolering. In het navolgende overzicht zijn de tarieven voor de rioolheffing 2021 opgenomen. Deze zijn in de raadsvergadering van 15 december 2020 vastgesteld.
Tarieven Rioolheffing en riolering
eigenaar / gebruiker | Niet af-gekoppeld | Niet af-gekoppeld | Af-gekoppeld | Af-gekoppeld | % | |
2020 | 2021 | 2020 | 2021 | |||
basisheffing vastrecht rioolheffing | Eig. | € 89,44 | € 90,96 | € 89,44 | € 90,96 | 1,7% |
afvoerheffing afvalwater méérpersoonshuishouden (W) | Gebr. | € 120,74 | € 122,79 | € 120,74 | € 122,79 | 1,7% |
afvoerheffing afvalwater éénpersoonshuishouden (W) | Gebr. | € 60,37 | € 61,40 | € 60,37 | € 61,40 | 1,7% |
afvoerheffing afvalwater per eenheid van 500 m³ (N-W) | Gebr. | € 120,74 | € 122,79 | € 120,74 | € 122,79 | 1,7% |
afkoppeling hemelwater woningen | Eig. | € 13,42 | € 13,65 | € 0,00 | € 0,00 | 1,7% |
afkoppeling hemelwater (N-W) per eenheid van 200 m² | Eig. | € 13,42 | € 13,65 | € 0,00 | € 0,00 | 1,7% |
Als huishoudens besluiten af te koppelen betekent dit minder investeringen voor de gemeente en daarmee vervalt het onderdeel afkoppeling hemelwater (woningen / niet-woningen) voor de aanslagoplegging.
In de verordening rioolheffing wordt onderscheid gemaakt tussen rioolheffing voor eigenaren, de zogenaamde aansluitheffing, en een rioolheffing voor gebruikers. Deze laatste wordt onderverdeeld is eenpersoonshuishoudens, meerpersoonshuishoudens en bedrijven. Voor bedrijfsmatige lozingen, dus ook voor tijdelijke bemalingen, geldt een tarief per 250 m³ geloosd afvalwater. Dit tarief is gelijk aan het tarief voor een meerpersoonshuishouden.
In het GRP is de heffing als volgt onderverdeeld:
De totale heffing voor een meerpersoonshuishouden met hemelwaterafvoer was in 2021 (de basisheffing) is € 227,40. Het vastrecht afvalwater, het vastrecht hemelwater en het afvoerrecht hemelwater zijn een bepaald % van de rioolheffing. Het afvoerrecht afvalwater is dan het restant.
Onderverdeling heffing GRP | |
---|---|
vastrecht afvalwater (20% van totale heffing) | € 45,48 |
afvoerrecht afvalwater per eenheid van 500 m³ | € 122,79 |
vastrecht hemelwater (20% van totale heffing) | € 45,48 |
afvoerheffing hemelwater per eenheid van 200 m² | € 13,65 |
De rioolheffing is in vier delen gesplitst:
- aansluitheffing afvalwater (basisheffing vastrecht rioolheffing)
Deze geld in principe voor ieder aangesloten pand in de gemeente. Deze heffing wordt bij de eigenaar van het pand in rekening gebracht, want de eigenaar is de enige die invloed heeft op het aanleggen van een rioolaansluiting. In het GRP is vastgesteld dat de hoogte 20% van de basisheffing bedraagt.
- afvoerheffing afvalwater
Deze is gekoppeld aan het aantal lozingseenheden (niet-woningen, gebaseerd op het drinkwatergebruik) of het aantal bewoners van de woning (één of meerpersoonshuishouden). Deze heffing wordt bij de gebruiker in rekening gebracht. Die kan namelijk, binnen zekere grenzen, de hoeveelheid afvalwater bepalen.
- vastrecht hemelwater
Dit is een vast, niet variabel recht. Hiermee worden de kosten gedekt die worden gemaakt voor de voorzieningen in openbaar gebied ten behoeve van de inzameling en afvoer van hemelwater. In het GRP is de hoogte vastgesteld op 20 van de basisheffing.
- afvoerheffing hemelwater
De hoogte van deze heffing wordt bepaald door het op de riolering aangesloten oppervlak. Door af te koppelen kunnen particulieren deze heffing tot nul terugbrengen.
Berekening kostendekkendheid rioolheffing | Bedragen x € 1,- | ||
---|---|---|---|
Kosten incl. (omslag)rente exclusief kwijtscheldingen | -3.398.950 | ||
Kosten kwijtscheldingen | -61.722 | ||
Kosten uitvoering kwijtscheldingen | -15.175 | ||
Inkomsten excl.heffingen | 114.974 | ||
Mutatie voorziening egalisatie riolering | -206.757 | ||
Netto kosten | -3.567.629 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead incl. (omslag)rente | -387.413 | ||
BTW | -437.870 | ||
Totale kosten | -4.392.911 | ||
Eigenaar | Gebruiker | ||
48% | 52% | ||
Totale kosten gesplitst | -4.392.911 | -2.124.746 | -2.268.165 |
Opbrengst heffingen | 4.392.911 | 2.124.746 | 2.268.165 |
Dekking | 100% | 100% |
Rioolaansluitrecht
Voor het tot stand brengen van een individuele aansluiting op het gemeentelijke rioolstelsel wordt een bedrag in rekening gebracht. Dit bedrag is van een aantal factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld de afstand van de perceelsgrens tot het riool, of er wordt aangesloten op een vrijverval of drukrioleringstelsel. Deze kosten worden doorberekend aan de aanvrager van de aansluiting. Streven is om deze kosten zoveel mogelijk kostendekkend te laten zijn.
Doordat de laatste jaren veel kavels in het buitengebied worden gerealiseerd worden er relatief veel aansluitingen op het drukriool gemaakt. Om deze aansluitingen kostendekkend te maken moeten er meerdere aansluitingen op één minigemaal worden gerealiseerd. En dat lukt niet altijd. De kostendekkendheid staat daarmee onder druk.
Berekening kostendekkendheid rioolaansluitrecht | Bedragen x € 1,- |
---|---|
Kosten incl. (omslag)rente | -125.673 |
Inkomsten excl.heffingen | 0 |
Netto kosten | -125.673 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | 0 |
BTW | -26.391 |
Totale kosten | -152.065 |
Opbrengst heffingen | 120.971 |
Dekking | 80% |
Leges
Leges zijn verschuldigd voor verstrekte diensten en worden geheven om de verschillende taken te bekostigen. Bijvoorbeeld het in behandeling nemen van een aanvraag voor een paspoort of rijbewijs. Ook zijn er leges verschuldigd voor het in behandeling nemen van een omgevingsvergunning, een evenementenvergunning of een drank- en horecavergunning.
De opbrengsten uit de heffing van leges worden gebruikt om de kwaliteit van de verstrekking te waarborgen en om personeels-, huisvesting- en materiaalkosten te dekken. De opbrengst uit de leges mag de totale kosten niet overtreffen.
Leges verordening (x € 1) | Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Totale lasten | Andere inkomsten | Leges | Totale baten | Kostendekkendheid |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Titel 1 Algemene dienstverlening | ||||||||
1.1 Burgerlijke Stand | 115.072 | 85.240 | 0 | 200.312 | 0 | 38.799 | 38.799 | 19% |
1.2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart | 262.762 | 157.077 | 0 | 419.839 | 0 | 185.122 | 185.122 | 44% |
1.3 Rijbewijzen | 146.439 | 71.409 | 0 | 217.847 | 0 | 208.314 | 208.314 | 96% |
1.4 GBA | 142.810 | 114.725 | 0 | 257.536 | 0 | 17.448 | 17.448 | 7% |
1.5 Naturalisatie en optieverklaring | N.v.t. | |||||||
1.6 Wet bescherming persoonsgegevens | N.v.t. | |||||||
1.7 Bestuursstukken | N.v.t. | |||||||
1.8 Vastgoedinformatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.9 Overige publiekszaken | 83.493 | 50.501 | 0 | 133.994 | 0 | 17.076 | 17.076 | 13% |
1.10 Reproductiekosten | 453 | 536 | 0 | 989 | 0 | 326 | 326 | 33% |
1.11 Huisvestingswet | Gratis | |||||||
1.12 Leegstandwet | Gratis | |||||||
1.13 Gemeentegarantie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.14 Winkeltijdenwet | 2.186 | 2.734 | 0 | 4.920 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.15 Kansspelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.16 Telecommunicatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.17 Verkeer en vervoer | 1.299 | 1.387 | 0 | 2.686 | 0 | 433 | 433 | 16% |
1.18 Diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning | ||||||||
2.2 Vooroverleg / beoordelen | 126.884 | 104.001 | 0 | 230.885 | 0 | 157.575 | 157.575 | 68% |
2.3-2.6 Omgevingsvergunning | 476.277 | 364.200 | 0 | 840.476 | 0 | 1.519.803 | 1.519.803 | 181% |
2.7 Wijziging | 712 | 670 | 0 | 1.382 | 0 | 0 | 0 | 0% |
2.8 Bestemmingswijzigingen | 35.034 | 30.022 | 0 | 65.055 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnen | ||||||||
3.1 Horeca | 68.128 | 83.015 | 0 | 151.143 | 0 | 24.723 | 24.723 | 16% |
3.2 Evenementen | 69.775 | 74.464 | 0 | 144.240 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.3 (Markt)standplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.4 Huisvestingswet | Gratis | |||||||
3.5 Sexbedrijven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.6 Vervallen | ||||||||
3.7 Vergunning voor het | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.8 Brandbeveiligingsverordening | 9.424 | 9.031 | 0 | 18.454 | 0 | 2.021 | 2.021 | 11% |
3.9 Muziekvergunning | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.10 Kinderopvang | 10.284 | 2.144 | 0 | 12.428 | 0 | 10.914 | 10.914 | 88% |
3.11 Niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.12 Exploitatie vergunning | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Marktgelden
Elke standplaatshouder op de markt dient jaarlijks marktgeld te betalen. Hiervoor worden onder meer de kramen, stroom, schoonmaak en verkeersmaatregelen gerealiseerd, alsmede de inzet van de marktmeester. De hoogte van het marktgeld wordt berekend aan de hand van strekkende meters van de kramen. Het marktgeld wordt verhoogd als er stroom wordt afgenomen, afhankelijk van de capaciteit van de aansluiting.
De marktgelden voor 2021 werden geheven naargelang de marktkramen een standplaats hebben kunnen innemen. Omdat enkele non-food ondernemers gedurende een periode niet mochten verkopen en dus geen standplaats konden innemen, worden de inkomsten € 13.000 lager geraamd dan begroot. Deze kosten werden in 2021 ten laste van de algemene middelen gebracht.
Havengelden
Voor elk schip dat de haven van Wanssum aandoet (liggeld of laden/lossen) is havengeld verschuldigd. Dit is vastgelegd in de havengeldverordening. De havengeldverordening is afgestemd op de actuele activiteiten in de haven van Wanssum. In deze op maat gesneden verordening is daarom een gedifferentieerde tariefstelling opgenomen voor containerschepen en bulkschepen.
Met de opbrengst worden de kosten betaald die de gemeente maakt om de havenvoorzieningen goed te beheren en te onderhouden. De tarieven mogen maximaal kostendekkend zijn. De havengelden zijn uit concurrentie overwegingen niet kostendekkend.
Er is een tarief voor bulkschepen, gebaseerd op max. laadvermogen van het schip. Voor containerschepen geldt een tarief per geloste standaard container. Schepen met een Green Award certificering krijgen 15% korting op de tarieven. De tarieven gingen ten opzichte van 2020 met iets meer dan 2% omhoog. De korting voor de Green Awardschepen was 10% maar naar aanleiding van een motie van de gemeenteraad is die nu 15% geworden.
Berekening kostendekkendheid havengelden | Bedragen x € 1,- |
---|---|
Kosten incl. (omslag)rente | -277.425 |
Inkomsten excl.heffingen | 0 |
Mutatie voorziening egalisatie industriehaven | 149.811 |
Netto kosten | -127.614 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | -25.894 |
BTW | 0 |
Totale kosten | -153.508 |
Opbrengst heffingen | 153.508 |
Dekking | 100% |
Lijkbezorgingsrechten
Venray heeft één gemeentelijke begraafplaats: Boschhuizen. Voor het gebruik van deze begraafplaats worden begraafrechten geheven. Er zijn verschillende tarieven. Zo betaalt men bijvoorbeeld voor het recht op een eigen graf voor een bepaalde periode, het bijzetten van urnen en asbussen of het verstrooien van as. In Venray zijn de legestarieven voor de kosten van begraven in 2020 onderzocht en kostendekkend gemaakt met ingang van 1-1-2021. Vanwege specifieke regelgeving en omstandigheden is de totale exploitatie van de begraafplaats niet kostendekkend.
Beleid/uitgangspunten algemene begraafplaats
Sinds 1972 heeft Venray een algemene begraafplaats. In 1973 en 1974 zijn hier de graven van de Petrus Banden Kerk (katholieke begraafplaats) naar over gebracht. Dit is het begin geweest van de algemene begraafplaats. De graven van de kerk zijn geplaatst in het zogenaamde vak O. Dit vak heeft een aparte status binnen de begraafplaats. Het college van burgemeester en wethouders heeft op 26 juni 2018 de notitie ontwikkeling vak O Begraafplaats Boschhuizen vastgesteld. In deze notitie is besloten om vanaf 26 juni 2018 geen leges meer te heffen over de bestaande graven in vak O. Ook is besloten dat er geen (bij)begravingen, dan wel (bij)plaatsingen van urnen worden toegestaan.
Leges verordening (x € 1) | Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Totale lasten | Andere inkomsten | Leges | Totale baten | Kostendek-kendheid |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lijkbezorgingsrechten | 180.838 | 11.848 | 0 | 192.685 | 0 | 124.285 | 124.285 | 65% |
3b. Algemene belastingen
Onroerendezaakbelastingen (OZB)
Iedere eigenaar van een onroerende zaak, zoals een woning of niet-woning is belastingplichtig in het kader van de OZB. Een gebruiker van een onroerende-zaak zijnde niet-woning is ook belastingplichtig in het kader van de OZB. Dit met uitzondering van het woondeel van een niet-woning.
Voor de inkomstenraming OZB geldt als algemeen uitgangspunt een constante omvang van de opbrengst van de OZB en een jaarlijkse aanpassing van de OZB tarieven. In het coalitieakkoord 2018-2022 is vastgelegd dat als uitgangspunt voor de OZB de jaarlijkse inflatiecorrectie wordt gekozen. In de begroting is voor 2021 het inflatiepercentage van 1,8 % toegepast.
(Water)verblijfsbelasting
Belast is een overnachting in vakantieonderkomens, mobiele kampeeronderkomens, niet-beroeps-matig verhuurde ruimten, vaste standplaatsen en logiesverblijven. De aanslag toeristenbelasting wordt opgelegd aan de hotelier, pensionhouder, campinghouder etc., maar ook op locaties waar buitenlandse werknemers verblijven. De toeristen zelf ontvangen geen aanslag, maar zien het bedrag meestal wel op de rekening.
De stijging van het tarief wordt pas doorgevoerd, zodra het tarief afgerond kan worden op 5 cent. Uitgangspunt is een aanpassing van de tarieven met het geldende CPB inflatiepercentage. Voor 2021 is uitgegaan van een inflatiepercentage van 1,8%. Het tarief voor de (water)verblijfsbelasting 2021 is ten opzichte van 2020 gelijk gebleven op een tarief van € 1,25.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | |
inflatiepercentage | 1,80% | 1,40% | 1,50% | 1,50% | 1,50% |
berekend tarief | 1,29 | 1,31 | 1,33 | 1,35 | 1,37 |
werkelijk tarief | 1,25 | 1,30 | 1,30 | 1,35 | 1,35 |
Parkeerbelasting
De parkeerbelasting geldt voor de afgesloten parkeerterreinen Blekersveld, Raadhuisplein en de parkeergarage De Gouden Leeuw. De tarieven voor 2021 zijn gelijk gebleven aan de tarieven 2020.
Reclamebelasting
De reclamebelasting kennen we in Venray sinds 2009 en is bedoeld om de lokale economie (in)direct te stimuleren en is daarbij alleen van toepassing op het centrumgebied. Deze belasting wordt elk jaar geheven ter zake van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg. De opbrengst hiervan komt na aftrek van de inningskosten toe aan de ondernemersvereniging Venray Centraal. Deze kan daarmee haar promotionele acties, de organisatie van speciale events, alsmede sfeerbevordering (zoals middels de Kerstverlichting) bekostigen.
In het "Handelingskader en Impactanalyse Covid-19" is besloten de reclamebelasting in 2021 niet op te leggen. Daarnaast is besloten om het eind maart uitgekeerde voorschot van €100.000 aan te merken als subsidie voor Venray Centraal in verband met haar organisatorische en promotionele activiteiten, events en sfeer (kerstverlichting) ten behoeve van het centrum van Venray. Het niet heffen van deze belasting betekent per saldo een financieel nadeel van € 100.000.
Reclame | 2020 | 2021 | % |
---|---|---|---|
voor een reclameobject met een oppervlakte tot 0,5 m²: | 475 | 0 | -100,00% |
voor een reclameobject met een oppervlakte van 0,5 m² tot 2,5 m²: | 600 | 0 | -100,00% |
voor een reclameobject met een oppervlakte van 2,5 m² tot 5 m²: | 675 | 0 | -100,00% |
voor een reclameobject met een oppervlakte van 5 m² tot 10 m²: | 750 | 0 | -100,00% |
voor een reclameobject met een oppervlakte vanaf 10 m²: | 825 | 0 | -100,00% |
BIZ-Smakterheide
Op grond van de wet op de Bedrijven–Investerings-Zones (BIZ) is het mogelijk om binnen een nader af te bakenen gebied (zoals een bedrijventerrein) alle ondernemers gezamenlijk mee te laten betalen aan de kwaliteitsverbetering van hun bedrijfsomgeving. Daarbij gaat het dan om activiteiten gericht op het bevorderen van de veiligheid of verbeteringen van de openbare ruimte in het betreffend gebied. Hiermee wordt het “freeriders” gedrag voorkomen. Sinds 2012 is een BIZ actief op bedrijventerrein Smakterheide. De gemeente int de jaarlijkse bijdragen en betaalt deze, onder inhouding van de inningskosten, uit als subsidie aan de Ondernemersvereniging Smakterheide. De tarieven worden ieder jaar afgestemd met de ondernemersvereniging en zijn ten opzichte van 2020 gelijk gebleven.
BIZ | 2020 | 2021 |
---|---|---|
WOZ-waarde lager dan € 250.000 | 250 | 250 |
WOZ-waarde vanaf € 250.000 en lager dan € 1.000.000 | 500 | 500 |
WOZ-waarde vanaf € 1.000.000 en lager dan € 5.000.000 | 1000 | 1000 |
WOZ-waarde vanaf € 5.000.000 | 1500 | 1500 |