3. Risico's
De risico’s uit de jaarrekening 2020 zijn het uitgangspunt van de rapportage. Nieuwe (strategische) risico’s zijn toegevoegd, relevante wijzigingen in bestaande risico’s worden toegelicht. De risicomatrix plaatst de risico’s in het perspectief van kans en gevolg. In de risicotoelichting wordt het risico nader beschreven en de (voortgang van) beheersmaatregelen aangegeven.
Nadat we in 2020 werden overvallen door COVID-19 en dit virus ons maatschappelijke en sociale leven overheerste, bracht het ook hoge risico’s met zich mee voor onze bedrijfsvoering en de uitvoering van de gemeentelijke taken. Inmiddels hebben we ervaren dat met de rijkscompensatiemiddelen deze risico's voor de betreffende taakvelden voldoende opgevangen konden worden. Op enkele andere beleidsterreinen (waarvoor geen compensaties beschikbaar werden gesteld), werd besloten om deze kosten (of inkomstenderving) ten laste van de Algemene Reserve te brengen, denk hierbij aan o.a. het niet heffen van de reclamegelden en terrasgelden.
Binnen het sociaal domein verwachten we nog wel een doorwerking van COVID-19 in het komende jaar, maar met de overheveling van de resterende compensatiemiddelen die we in 2021 kregen, kunnen we naar verwachting de extra kosten die dit mogelijk met zich meebrengt, wel opvangen. In de laatste impact-analyse (door de raad vastgesteld in februari 2022) werd ook geen risico-berekening meer opgenomen.
In juni 2022 zal een laatste impact-analyse en evaluatie worden aangeboden. Dit natuurlijk onder voorbehoud dat er geen grote opleving van het virus zal zijn of bijzondere ontwikkelingen plaatsvinden.
In de jaarrekening 2020 werd als gebeurtenis na balansdatum aangegeven: het aftreden van het voltallige College van Gedeputeerde Staten van Limburg op 9 april 2021. Hierdoor ontstond een uitzonderlijke situatie, doordat op belangrijke dossiers besluitvorming kon worden uitgesteld en/of standpuntbepalingen niet werden gedaan. Inmiddels is hierin duidelijk geworden dat dit geen nadelige impact voor Venray heeft gehad en dat op deze dossiers de reguliere voortgang weer is opgepakt.
Een belangrijke ontwikkeling na balans is de in februari 2022 ontstane oorlogssituatie in Oekraïne en de opvang van vluchtelingen, ook in onze gemeente. De oplopende inflatiecijfers en de forse prijsstijgingen (o.a. op energie en materialen) waarmee we vanaf medio 2021 te maken kregen worden versterkt door de sancties tegen Rusland en de situatie in het oorlogsgebied. Als gevolg hiervan zal het beroep op minimaregelingen naar verwachting verder toenemen. Als gevolg hiervan zal het beroep op minimaregelingen naar verwachting verder toenemen. Daarnaast worden er nieuwe regelingen in het leven geroepen om de lagere inkomensgroepen extra te ondersteunen. Vraag is in hoeverre dit door het rijk volledig gecompenseerd gaat worden.
Risicomatrix
Risicotoelichting
In navolgend overzicht:
- kolom nr. verwijst naar risicomatrix.
- Kolom potentiële risicogebeurtenis: de gebeurtenis voorafgegaan door het nummer van het deelprogramma waarop deze betrekking heeft. Enkel risico's hebben betrekking op meerdere deelprogramma's, die zijn algemeen genoemd.
- (Status) beheersmaatregelen: per risico zijn beheersmaatregelen benoemd. De voortgang/status is "cursief" beschreven.
Nr. | Potentiële risicogebeurtenis | Beheersmaatregelen (tekst in cursief geeft de actuele status aan) | ||
1 | 1. Breed Sociaal Domein | Er is een uitvoeringsprogramma sociaal domein vastgesteld met diverse deelopdrachten die gekoppeld zijn aan de bouwstenen uit de Kadernota SD (zie hieronder) | ||
Bouwsteen Omgeving | Inzet van gebiedsgericht werken (aansluiting zoeken bij de specifieke behoefte van een wijk of dorp).
| |||
---|---|---|---|---|
Bouwsteen Vangnet Openeinderegelingen: Toename van het aantal maatwerkvoorzieningen als gevolg van veranderende omstandigheden (economische, demografische, wetgeving, rijksbeleid) | Versterken van de omgeving.
| |||
Bouwsteen Gedrag en Houding | Opstellen ontwikkelplan voor medewerkers gericht op het gesprek met de inwoner, de integraliteit en het aansluiten bij de omgeving.
| |||
Bouwsteen Communicatie | Opstellen communicatiestrategie en instrumenten.
| |||
Bouwsteen Financiën | Monitoren uitgaven SD-breed versus begroting, waarbij de indeling “vangnet” en “omgeving” wordt gehanteerd.
| |||
2 | 2.1 Grondbedrijf | Stimuleringsmaatregelen verkoop kavels - courtageregeling makelaars | ||
3 | 4.3 Privacy en Informatiebeveiliging - Niet voldoen aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) | Maximale samenwerking door de functies van FG (Functionaris gegevensbescherming), PO (Privacy Officer) en CISO (Chief Information Security Officer); |
4 | Algemeen: Garantstellingen Het garantieplafond voor 2021 is € 701.000. Meest risicovolle garantstelling: - Exploitatie valt tegen (minder uptake, meer kosten). - Aanleg fase 2. | Garantstellingsbeleid actualiseren. Vooralsnog geen prioriteit - risico's explicieter opnemen - in besluitvorming toelichten waarom risico's al dan niet worden meegewogen. - periodieke rapportage over ontwikkeling risicovolste garantstellingen. Informatieverstrekking vindt per dossier plaats. Glasweb: Aanvullende informatie inwinnen Deze informatie geeft geen aanleiding om aanvullende maatregelen te nemen. Periodieke rapportage Via de maandelijkse voortgangsrapportage (zie ook majeure projecten). Met de aanleg van de 2e fase door KPN is een beroep door GlaswebVenray op een aanvullende garantstelling niet aan de orde. |
---|
5 | Algemeen: Samenwerken/Verbonden Partijen (VP) Meest risicovolle Verbonden Partijen: Veiligheidsregio: onverwachte gebeurtenissen leiden tot extra budgetaanvraag Noord Limburg West (NLW): | Beleid op samenwerking en verbonden partijen opstellen (incl. timing en niveau van informatievoorziening) - Nota vizier op samenwerking vastgesteld Per bestaande VP doelen en risico's inventariseren en maatregelen treffen. Veiligheidsregio: Oppakken adviezen rekenkameronderzoek
NLW: |
---|
6 | Algemeen: Bestuurders: pensioen/wachtgeld/ nabestaande pensioen en arbeids-ongeschiktheid Bestuurders stappen voortijdig op en maken aanspraak op wachtgeld Bestuurders komen te overlijden of raken arbeidsongeschikt | Onderbrengen bij pensioenfonds De aangekondigde komst van een landelijk fonds voor de dekking van pensioenen voor bestuurders zal, gezien de recente (economische en financiële) ontwikkelingen, nog langere tijd op zich laat wachten. Het is nog onduidelijk wanneer een dergelijk fonds daadwerkelijk tot stand zal komen. Risico’s verzekeren Voor het financiële risico van overlijden van een (wachtgeld) wethouder vóór de pensioengerechtigde leeftijd is een verzekering afgesloten (zgn. kortleven-risico). |
---|---|---|
7 | Algemeen: Rijksinkomsten: uitkeringen gemeentefonds Implementatie Omgevingswet Inflatie en prijsstijgingen voor energiekosten/materialen, alsmede extra kosten voor vluchtelingenopvang vanuit Oekraïne. | Bijhouden van ontwikkelingen in het Gemeentefonds: vooralsnog geen signalen dat dit grote nadelige gevolgen voor ons heeft. Bijhouden van informatie omtrent de Jeugdzorgmiddelen. Dit is één van de belangrijkste punten in de onderhandeling van de VNG met het nieuwe kabinet. Verder proberen we de stijging van de uitgaven op de jeugdzorg om te buigen (taskforce SD, uitvoeringsprogramma SD, traject sturing & inkoop) en monitoren we de uitgaven permanent. Onvoldoende structurele compensatie-middelen beschikbaar om hieraan adequate invulling te kunnen geven. -In de onderhandeling van de VNG met het nieuwe kabinet is dit ook een thema vanuit het standpunt: ‘nieuwe taken, nieuwe knaken’. Onvoldoende compensatiemiddelen om de hoge inflatie en extra kosten te dekken. |
8 | Impact COVID-19 | Bijhouden en monitoren gevolgen en effecten van COVID-19 |
---|
Risico-ontwikkeling
In het risicobeleid is aangegeven dat niet alle risico’s een financieel gevolg hoeven te hebben. Risico’s kunnen ook imagoschade en negatieve effecten hebben op het realiseren van (maatschappelijke) doelstellingen.
De financieel gecalculeerde risico’s hebben zich als volgt ontwikkeld:
Stand ultimo | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | ||||
Algemeen | 1.443 | 3.059 | 6.571 | 2.915 |
Grondbedrijf | 1.944 | 1.593 | 1.108 | 603 |
Totaal | 3.387 | 4.652 | 7.679 | 3.518 |
Het totaal aan risico’s neemt met ruim € 4,2 mln. af. Dit komt met name door de afname van de risico’s op het sociaal domein en het vervallen van de impact van COVID-19. Ook de risico's in het grondbedrijf dalen met € 0,5 mln.
Algemene dienst
Stand ultimo | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | ||||
Sociaal domein | 1.599 | 3.864 | 4.714 | 2.015 |
Garanties | 726 | 654 | 725 | 667 |
Verbonden partijen | 563 | 563 | 544 | 544 |
Pensioen/arbeidsongeschiktheid bestuurders | 710 | 650 | 475 | 530 |
Niet gecompenseerde prijsstijgingen/inflatie e.d. | 2600 | |||
Impact COVID-19 | 3.856 | |||
Diversen | 452 | 338 | 338 | 259 |
Totaal algemene risico's | 4.453 | 6.069 | 10.652 | 6.615 |
Correcties cf risicobeleid: | ||||
Risico's doen zich niet in 1 jaar voor | -1.113 | -1.517 | -2.662 | -1.654 |
Niet geïdentificeerde risico's | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Opvangen risico's in exploitatie | -3.097 | -2.693 | -2.618 | -3.246 |
Totaal algemene risico's na correctie | 1.443 | 3.059 | 6.571 | 2.915 |
De risico’s voor het sociaal domein zijn fors lager: binnen het uitvoeringsprogramma sociaal domein zijn/worden maatregelen uitgevoerd, waarmee beter sturing gegeven kan worden om onvoorziene kosten te beperken. Daarnaast zijn in 2021 maatregelen getroffen om de kostenstijging om te buigen (taskforce sociaal domein), waardoor de risico’s beter beheersbaar zijn.
Met de reeds ontvangen rijkscompensatie-middelen denken we de nog te verwachten corona-gerelateerde kosten in 2022 (ook voor het sociaal domein) op te kunnen vangen.
We constateren daarentegen wel een risico ten aanzien van de oplopende inflatiecijfers en de forse prijsstijgingen (o.a. op energie en materialen): het is nog onduidelijk in hoeverre deze extra kosten door de rijksoverheid gecompenseerd gaan worden. In de risico-berekenen we hiervoor een bedrag van 2,6 mln, zijnde ca. 2% van de totale lasten.
Grondbedrijf
Stand ultimo | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | ||||
Project-specifieke risico's/ramingsonzekerheden | 1.291 | 967 | 730 | 487 |
Marktrisico | 204 | 342 | 246 | 116 |
Risico ontwikkelbedrijf Greenport | 449 | 284 | 132 | 0 |
Totaal risico's | 1.944 | 1.593 | 1.108 | 603 |
In zijn algemeenheid nemen risico’s af naarmate het project vordert, per project nemen de ramingen af, zowel de kosten als de opbrengsten. Daarnaast nemen ook de jaren waarover het marktrisico wordt berekend af.
De grootste afname van risico’s binnen het Grondbedrijf zien we bij de projecten Aan den Heuvel (- € 70.000), Brukske (-€ 59.000), Castenray (-€ 171.000), Oirlo (-€ 16.000) Restkavels (-€ 31.000), Heide (-€ 13.000) en Blitterswijck (- € 13.000). Het risico van Greenport is met ( -€ 132.000) verlaagd, het berekende risico Greenport is reeds voorzien. Het totale verschil tussen 2020 en 2021 is een lager risico van € 505.000.
Per 31 december 2021 werden de grondexploitaties Aan den Heuvel A, Brukske, Heide en Blitterswijck afgesloten, deze risico’s komen te vervallen. Daarnaast lopen de verkopen in Oirlo en Ysselsteyn voorspoedig waardoor deze naar verwachting, eind 2022 zullen worden afgesloten. De huidige verwachting is dat Aan den Heuvel B eind 2023 sluit, Veulen en Castenray sluiten naar verwachting eind 2024.
Sinds 2018 zijn we als gemeente gehouden aan een vaste methode van winst nemen bij grondexploitaties: de POC-methode, Percentage Of Completion. Oftewel % gerealiseerde kosten * % gerealiseerde opbrengsten = % te nemen winst (-/- reeds gerealiseerde winst). De mogelijkheid bestaat om op dit bedrag van winstneming een bedrag voor 'risico reservering' in mindering te brengen. Voor de grondexploitaties waar we alleen zélf in deelnemen maken we hier geen gebruik van. Voor de grondexploitaties waar we met een partner in deelnemen (PPS-overeenkomsten) zijn we daar voorzichtiger in, omdat je wilt voorkomen dat je 'teveel' winst uitkeert aan de partner en hier later op terug moet komen. In 2021 is er geen PPS project meer met winstneming waarop dit van toepassing is. Misschien in 2022 weer voor Aan den Heuvel deel B als er een positief verwachte eindwaarde is.